خواسته اهالى فرهنگ و هنر از مسئولين براى انتخاب مديركل ارشاد

مشورت با اهل فن


غفاری: هنرمندان در تعیین مدیریت متولی فرهنگ وهنرجدی گرفته شوند

خاک نژاد: اهالی فرهنگ وهنر باید درانتخاب مدیرارشاد حق رای داشته باشند

رفیعی: نیروهای توانمندی داریم

حسنی: برای حفظ فرهنگ باید به فرهنگ مردم ومتخصصین آن  حوزه مراجعه کرد


اخیرا رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ وارشاد کهگیلویه وبویراحمد در صفحه شخصی خود خبر از رفتن خود از مدیریت فرهنگ وارشاد اسلامی را اعلام کرد.

بعد از انتشار این خبر گمانه زنی هایی درخصوص حضور گزینه های مختلفی برای در دست گرفتن سکان فرهنگ وارشاد استان مطرح شد، از جمله این گزینه های جدی حمیده ماحوزی مدیرکل  سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بود که با استاندار نیز دیدار وگفت وگو کرد، ولی بعد از این جلسه اعلام کرد به دلیل نبود استاندارهای لازم ،شرایط کاری را برای انجام وظیفه خود مهیا ندیده وبه همن دلیل به وزارت اعلام کرده که قصد مدیر شدن درحوزه فرهنگ وهنر استان کهگیلویه وبویراحمد را ندارد.

هم خداحافظی دهبانی پور وهم صحبت های ماحوزی به زودی باعث به وجود آمدن حواشی زیادی پیرامون مدیریت این داره کل شد وهر کدام از رسانه ها با انواع تیترها به صحبت های گزینه مدیرکلی ارشاد استان واکنش نشان دادند.

اما دراین میان جای خالی نظرات وتحلیل های خود اصحاب هنر وفرهنگ به شدت لمس می شد .موضوعی که اتفاقا دراین برهه زمانی نیازبه آن عمیقا احساس می شد ولازم بود تا از دریچه چشم آنها به این حوزه نگاه شود.به همین منظور سراغ تنی چند از این افراد رفتیم تا نظر آنها را پیرامون حواشی به وجود آمده جویا شویم.

کج رفتاری وبدسلیقگی  نسب به هنر وهنرمندان

حسن غفاری عکاس وفعال فرهنگی هم استانی یکی از هنرمندانی بود که نسبت به مسائل اخیرا واکنش نشان داد.او طی گفت وگویی اظهارداشت:دراستان کهگیلویه وبویراحمد با پدیده ی کم لطفی ، کم محلی وبدرفتاری با هنروهنرمندان روبروهستیم که این نوع برخورد  موجب مهاجرت این نیروهابه خارج از استان می شود.

عکاس مردم نگار هم استانی تصریح کرد:خانم ماحوزی درخصوص نبود استاندارها دراستان اشاره درستی داشتند ودغدغه ها غالبا درحد سخنرانی است ودراستان کهگیلویه وبویراحمد شاهد کج رفتاری وبدسلیقگی به هنر وهنرمندان هستیم، به طوری که گویی مسئولین استانی در ساختار دولتی و یا در قامت نمایندگان از هنر بری هستند وقدرت ومنزلت هنر را نمی دانند ونگاهشان به هنر در حد تشریفات، افتتاحیه یک نمایشگاه هنری، شرکت در یک مراسم برای دادن لوح ویاسخنرانی در مناسبت های فرهنگی است.

عکاس وفعال فرهنگی ادامه داد:آیا نباید از اهالی هنر وهنرمندان برای انتخاب گزینه مدیرکلی ارشاد نظر خواهی شود ؟  غفاری همچنین درباره انتخاب گزینه بومی یاغیربومی برای  مدیرکلی فرهنگ وارشاد استان هم گفت: ، متاسفانه رفتارهای تاسف بار و دردناک سرحدی،گرمسیری وقومی در حال آسیب وارد کردن به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی وبه طورکلی حوزه فرهنگ وهنراستان است.

وی با بیان اینکه بهتر است هنرمندان در تعیین مدیریت متولی فرهنگ وهنراستان جدی گرفته شوند تاکید کرد:در خود بدنه فرهنگ وارشاد اسلامی افراد توانمندی هستند که در موقعیت مدیریتی هستندو شاهد عملکردوتوانایی آنها بوده‌ایم و برای نجات وضعیت فرهنگ وهنر استان از همین بدنه می‌توان کمک جست.

سیاسیون برای فرهنگ وهنر و تعیین متولی آن تصمیم می گیرند

خاک نژاد فعال فرهنگی وهنری  استان نیز دراین زمینه  ودرخصوص سخنان مدیرکل سابق فرهنگ وارشاد استان بوشهر مبنی بر نبود استانداردها درکهگیلویه وبویراحمد گفت:اگر منظور خانم ماحوزی از نبود استانداردها  عدم حاکمیت نگاه فرهنگی بر حوزه فرهنگ وهنر است با گفته وی موافقم ومعتقدم به جای نگاه فرهنگی دراین حوزه  نگاه سیاسی حاکم است وسیاسیون برای حوزه فرهنگ وهنر وتعیین متولی آن تصمیم می گیرند.وی افزود:به لحاظ داشتن فضای فیزیکی وزیربنایی نیز استاندارد لازم دراستان وجود ندارد .

خاک نژاد تصریح کرد:باید اهل فرهنگ وهنر نیز درانتخاب مدیریت اداره کل فرهنگ وارشاد حق رای داشته باشند، زیرا دراین مجموعه  اساتیدی داریم که می توانند درکنار سایرین که دراین حوزه برای خود حق رای قائلند نیز نظر ورای خود را پبرامون انتخاب سکاندار فرهنگ وهنر استان اعلام کنند..وی درخصوص بی مهری وکم لطفی به هنر وهنرمندان استان اظهارداشت:این مسئله ای گسترده است وباید اذعان کرد خود هنرمندان هم آنطور که باید  درجامعه خود افراد تاثیر گذاری نیستند چون درخیلی از مسائل سطحی ورود می کنند وبدنبال آگاهی سازی وتنبه درجامعه خود نیستند،

اما باهمه اینها بی توجهی به هنرمندان صد درصد وجود دارد.خاک نژاد اضافه کرد:دربدنه این مجموعه افراد توانمندی وجود دارد که از تمام مدیران سابق وفعلی قوی تر وکارآمدتر هستند ولی نادیده گرفته می شوند تا زمانی که این جایگاه درست نشود مردم نیز نگاه مطلوبی نخواهند داشت .

فرهنگ وهنر به عنوان نیاز نیاز پنجم مردم هم  مطرح نیست

همچنین رضا رفیعی سوق رئیس انجمن نمایش استان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ وهنر معضلات بسیار زیادی داریم گفت:درهمین راستا باید از وزارت کشور ومجموعه سیاسیون پرسید که وظیفه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی چیست؟ و  آیا کسانی که برای مجموعه فرهنگ وهنر تصمیم می گیرند تا کنون حتی به عنوان ارباب رجوع مراجعه ای به این اداره کل داشته اند که حالا دنبال این هستید چه کسی مدیر این مجموعه باشد و سوم مجمع نمایندگان استان طی سالهای نمایندگی خود چند بار به اماکن فرهنگی سرکشی داشته وبدنبال این بوده اند که ببینید فرهنگ وهنربا چه مشکلاتی دست به گریبان است.

وی افزود:علاوه براین کمترین اعتبار برای حوزه  فرهنگ وهنرکه شامل اداره کل فرهنگ وارشاد،آموزش وپرورش،معاونت فرهنگی دانشگاهها،کانون پرورش فکری،حوزه هنری،صداوسیما و.. است  تعریف می شود. رئیس انجمن نمایش استان درپاسخ به سوالی مبنی براینکه چه برداشتی از صحبت های اخیر خانم ماحوزی داشته،

نیز اظهارداشت:به اعتقاد من استاندارد مطرح شده از طرف خانم ماحوزی مربوط به به مقوله استخدام ها درحوزه فرنگ وهنر بوده ،به این معنا که 70 درصد استخدام ها غیر استاندارد هستند یعنی افرادی که توانمند وتحصیلکرده ولی غیر  مرتبط با حوزه فرهنگ وهنر دراین عرصه مشغول فعالیتند.وی ادامه داد:البته اینگونه نیست که همه کسانی که دراداره ارشاد مشغول به کارند حتما تحصیلات مرتبط داشته باشند ،با این حال اما درحوزه کارشناسی در کهگیلویه وبویراحمد این ضعف وجود دارد ودراستان ما درحوزه های مختلف فرهنگ وارشاد به اندازه کافی کارشناسی زبده وکاربلد وجود ندارد ،هرچند بطورکلی چینش موجود مشکل ندارد.

این فعال فرهنگی وهنری گفت: فرهنگ وهنر به عنوان  نیاز اولیه وحتی نیاز پنجم مردم ما دراستان مطرح نیست یعنی مسائل فرهنگی ازسبد فرهنگی خانواده خارج شده که این هم به مسائل وتبعات اقتصادی برمی گردد .رفیعی اضافه کرد:منشا همه این مشکلات سیاسیونی هستند تنها یک هفته راه ارشاد را بلدند آن هم برای انتخاب مدیرکل ولی بعد از آن هیچ کاری با ارشاد ندارند.

وی درباره انتخاب گزینه مدیرکلی ارشاد هم عنوان کرد:دراستان نیروهای توانمندتری داریم که ضمن شناخت از مسائل فرهنگی منطقه می تواند به جای امتیاز دادن به یک گروه خاص با یک مشورت کوچک اوضاع  را مدیریت کند.

حاشیه نمی گذارد این حوزه به جایی برسد

فیروز حسنی مدیرعامل خانه هنرمندان استان و  رئیس انجمن شاهنامه خوانی یاسوج،سی سخت،گچساران وباشت  نیز در واکنش به سخنان گزینه مدیرکلی ارشاد استان بیان  کرد:تعریف مشخص وچارچوب داری درباره استانداردهای فرهنگی،هنری وادبی سراغ نداریم ،بنابراین زمانی می توان از این مسئله سخن گفت که تعریف مشخصی دراین حوزه داشته باشیم.

حسنی با اشاره اینکه رانت هایی برای انتخاب مدیریت ها وجود دارد گفت:این به این معناست که یعنی  تعریفی مشخص و شفافی برای گزینش مدیران دراین حوزه شنیده  ومطرح نشده است.حسنی عنوان کرد:اگر استاندار یا مجمع نمایندگان  به عنوان کسانی که در انتخاب مدیرکل ارشاد دخیل هستند استانداردها ومولفه های مدنظر خود را به مجموعه فرهنگ وهنر معرفی کنند وامتیاز بندی شفافی دراین زمینه بدون دخالت انگیزه های انسانی قومیتی وتعصبی داشته باشند وبعد شخص مورد نظر رابا این استانداردها محک بزنند  ومطابق آن هرکسی بیشترین تناسب وسنخیت را داشت انتخاب کنند ما گزینش واقدام موفقی خواهیم داشت.

وی گفت:نتیجه نادیده گرفتن توانایی وارجحیت امورمربوط به خواست های فردی ورانت های قدرت ومسائل حاشیه ای درجامعه ما بی ریختی وازهم پاشیدگی مسائل فرهنگی وهنری وایجاد وسردرگمی وتعلیق فرهنگی بوده است. رئیس انجمن شاهنامه خوانی یاسوج،سی سخت،گچساران وباشت  با بیان اینکه گزینه مدیرکلی ارشاد باید ضمن آشنایی وکارشناسی با دو حوزه دینی وفرهنگ باستانی ایران فرهنگ جهان را نیز بشناسد عنوان کرد:شناخت تضادها و هماهنگی به پیشبرد بهتر امور دراین زمینه کمک خواهد کرد وفرد مدیریت موفق تری خواهد داشت.

حسنی با اشاره به اینکه  حاشیه نمی گذارد این حوزه به جایی برسد .وی ادامه داد: برای حفظ فرهنگ باید به فرهنگ مردم ومتخصصین  آن حوزه توجه ومراجعه کرد نه به دستورالعمل های بالادستی وخواسته های ذهنی افرادی که  در مقاطع مختلف دنبال هوچی گری وهیاهو وسخنرانی هستند  .

این فعال فرهنگی وهنری با بیان اینکه کسانی که پشت انتصاب ها هستند تا کنون درنصب مدیران فرهنگی موفق نبوده  اند اضافه کرد:اغلب مدیرانی که تاکنون منصوب شده اند مدیرانی بوده که با حوزه فرهنگ وهنر خیلی ارتباط نداشته اند، چرا که نتیجه عملکرد مدیری که که می خواهد پای برگلوی هنرمند بگذارد وجلوی کار هنری رابگیرد وممیزی کند ونگذارد مردم فعالیت فرهنگی خودرا  پیش ببرند  همین وضعیتی می شود که اکنون وجود دارد.

تاریخ درج :  1398/3/1

تعداد بازدیدها : 1029

ارسال نظر