سخنان تحریک آمیز یک عضو شورای شهر لیکک برای جدایی بهمئی از کهگلویه وبویراحمد

جدایی بهمئی از استان!؟

 

چندین سال است زمزمه جدایی شهرستان نفت خیز بهمئی از کهگیلویه وبویراحمد شنیده می شود و موافقان این جدایی می گویند بنابر دلایلی از جمله فاصله زياد شهرستان بهمئي از مركز استان ، وجود چندين چاه نفت و گازاین  شهرستان در استان خوزستان، عدم استفاده فرزندان شهرستان بهمئي از امتيازهاي استخدامي مناطق نفت خيز به عنوان بومي بودن در يك شهرستان نفت خيز ،نزديكي و هم مرزي شهرستان بهمئي با 4 شهرستان استان خوزستان و... شهرستان بهمئی باید به استان خوزستان ملحق شود.

این افراد طی  سالهای گذشته تا کنون همه تلاش وانرژی خود را گذاشته اند تا شاید با رسانه ای کردن وحتی اعتراضات خود بتوانند به این خواسته خود برسند وسودای جدایی این شهرستان را تحقق ببخشند.حالا نوبت به نائب رئیس شورای شهر لیکک رسیده واو در اظهار نظری تازه باعث برافروخته شدن  این آتش زیر خاکسترشده است. محمد روحی فرد اخیرا ودر گفت وگویی از درخواست مردم شهرستان " بهمئی" برای جدا شدن از استان " کهگیلویه و بویراحمد " و الحاق به استان " خوزستان " خبر داد.

وگفته شرایط جغرافیایی و تبعیض های اعمال شده سبب شده است تا مردم بهمئی خواستار الحاق به خوزستان باشند. نائب رئیس شورای شهر لیکک با اشاره به فاصله شهر "لیکک" مرکز شهرستان تا یاسوج و مقایسه همین فاصله تا شهرهای "خوزستان " افزود : فاصله لیکک تا یاسوج بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر است و این در حالی است که همین فاصله برای مناطق دورافتاده بهمئی بسیار بیشتر است و مردم برای یک کار اداری ساده که مجبورهستند به مرکز استان مراجعه نمایند.

 وی با بیان اینکه بسیاری از امور پزشکی و حتی داد و ستد مردم از استان خوزستان انجام می شود ادامه داد :  در مجاورت ما شهرهایی از استان خوزستان هستند که همگی از ایل بهمئی هستند و بنا به تقسیمات کشوری ما  در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم و آنها در استان خوزستان .

روحی فرد  شهرستان بهمئی را غریبی در سرزمین پدری عنوان کرد و گفت : اکثریت شرکتهای خوزستان در اطراف ما هستند و فرزندان بهمیی بعلت غیربومی در این شرکتها پذیرش نمی شوند.روحی فرد  با اشاره به وجود ۷۵ حلقه چاه نفت در بهمیی افزود : اگر بهمیی به خوزستان ملحق شود این پتانسیل بسرعت بیشتری فعال می شود و  مجموعه ای شبیه بیدبلند شکل خواهد گرفت.

نائب رئیس شورای شهر لیکک با انتقاد شدید از نوع  نگاه مسولان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان " بهمئی" ادامه داد: متاسفانه نگاه مرکز استان در همه ابعاد به بهمئی و مشکلات آن نگاه منصفانه ای نیست و ما از این موضوع بشدت رنج میبریم.روحی فرد  ضمن تشریح دردآور بودن همزمان نگاه غیر منصفانه از مرکز کهگیلویه و بویراحمد به بهمئی و نگاه غیر بومی بودن مراکز همجاور آنها در استان خوزستان گفت : ما معتقدیم برای خلاص شدن از این وضعیت  و  استفاده بهتر از امکانات و سرعت دادن به توسعه و‌پیشرفت شهرستان راهی جز جداشدن از کهگیلویه و‌بویراحمد و پیوستن به خوزستان نداریم

. این عضو شورای شهر لیکک با اشاره به اخراج فرزندان بهمیی از برخی پروژه های فعال اطراف این شهرستان که در استان خوزستان قرار دارند  ادامه داد:  اگر بهمیی به خوزستان ملحق شود دیگر بعنوان غیربومی محسوب نشده و کارگران آن تحت این عنوان اخراج نخواهند شد .

اینها همه اظهارات تحریک کننده از طرف یک عضو شورای شهر هستند که بدون توجه به پیامد طرح چنین مسائلی همانند موافقان این طرح بر طبل جدایی می کوبند وبه جای تلاش برای پیدا کردن دلیل مشکلات وارائه راهکار بدنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

در واقع این فرد با طرح ادعاهای واهی وتحریک کردن مردم این شهرستان از یک طرف ودست گذاشتن بر روی مشکلات ریشه ای شهرستان بهمئی سعی کرده افکار عمومی را متقاعد وبا خود همراه سازد تا مردم وهمچنین مسئولین بالادستی تر به این باور برسند که تنها  راه حل مرتفع کردن مشکلات ومعضلات بشهرستان  جدایی ازاستان کهگیلویه وبویراحمد والحاق به خوزستان است.چگونه  است که چنین فردی در این جایگاه حقوقی به جای اینکه همه انرژی وتوانش را صرف امور مهمتری از توسعه وعمران شهری وخدمات رسانی بهتر به شهروندان کند حالا خیز برداشته وعلم جدایی برافراشته وخود را نماینده تام الختیار یک شهرستان معرفی کرده وبه راحتی آب خوردن از جدا شدن می گویند.

آیا این  شخص متوجه نیست که طرح چنین مباحثی علاوه بر پیامدهای نامطلوب فرهنگی، اقتصادی واجتماعی می تواند تبعات امنیتی نیز داشته باشد وهمه امنیت وثبات  موجود را به یکباره خدشه دار کرده وآب در آسیاب دشمن بریزد.شاید بهتراین باشد که دلایلی واستدلال های او را بررسی کنیم تا مشخص شود دلایل این شخص تا چه اندازه کارشناسی شده واصولی هستند.روحی فرد می گوید فاصله شهرستان بهمئی از مرکز کهگیلویه وبویراحمد به عنوان کوچکترین استان کشور بیش از 300 کیلومتر است  واین فاصله با شهرهای استان خوزستان کمتراست اگر قرار بر چنین استنادی باشد باید مردم شهرستانها وروستاهای استانهای بزرگی مانند فارس،خراسان ها،سیستان وبلوچستان و... که اتفاقا با مرکز استان خود  کیلومترها فاصله دارند باید  ادعا ودرخواست جدایی داشته باشند.علاوه بر این کشور در سالهای گذشته شاهد تنش ودرگیری های زیادی ناشی از همین ادعای  تقسیم بندی ها وجدایی ها بوده وطرح مباحثی همیشه به عنوان کانون های بحران ساز خود را نشان داده.بنابراین هرگونه اظهار نظری دراین زمینه باید اصولی،سنجیده وکارشناسانه باشد ومردم ونخبگان نباید همراه چنین افراد وجریاناتی شوند.

موضوع مداوا ومراجعه به پزشک دلیل دیگری است که در صحبت های این مسئول دیده می شود.امروز دیگر چنین مراجعاتی امری طبیعی است وخیلی از مردم استان های دیگر نظیر بوشهر وحتی خوزستان و..برای مداوا به استان فارس می روند ویا موضوع مراوده اقتصادی وداد وستدی که باز در سخنان روحی فرد اشاره شده ادعایی کاملا رد شده است زیرا داد وستد بسته به یک مکان مشخص  نیست

و اکنون درعصری زندگی می کنیم که حتی کشورهای مختلف دنیا بدون مرز باهم مبادلات تجاری وبازرگانی ،فرهنگی دارند.در هر صورت باید اذعان کرد ایل بزرگ بهمئی وفرزندان این دیار با وجود همه مشکلات بزرگ منش ونجب تر ازآن هستند که خواهان این جدایی ها باشند وخود را دستمایه وبازیچه چنین افرادی قرار دهند.

زیرا این ایل اشتراکات و پیوندهای دیرینه ،عمیق وریشه داری خصوصا به لحاظ فرهنگی  باکهگیلویه وبویراحمد دارند که به راحتی وبه این سادگی ها قابل گسست نیستند.کسی منکر عمق مشکلات ،کمبود ومحرومیت های شهرستان بهمئی نیست وچنین اظهار نظرهایی هم  نه از سر دلسوزی که از سر خودنمایی است  وافرادی نظیری نائب رئیس شورای لیکک به جای پاک کردن صورت مسئله باید بفکر راه حل بهتر ومنطقی تری باشند ومشکل فرزندان این دیار را هم باید وحتما  از طریق رایزنی وپیگیری مستمر ومدام مقامات کشوری،نمایندگان استان حل شود تا دیگر چنین موضوعی دستاویزی برای طرح چنین مواردی نشود واین غائله یکبار برای همیشه بخوابد.

 

تاریخ درج :  1398/4/24

تعداد بازدیدها : 1488
لیککی 1398/5/26

بهمئی ها که خودشان در زمان حسین خان خواستار تشکیل استان بهمئی بودند پس از قیام ۱۳۱۶ در باغملک رو به سستی نهادند و متاسفانه در سال ۱۳۴۳ که استان با محوریت بویراحمد در حال شکلگیری بود به چند تکه تقسیم شدند و قسمتی از بهمئی در این استان (کهگیلویه و بویراحمد)به دلیل ضعف مسوولین بهمئی به اسارت گرفته شد. انشالله استان بهمئی رو تشکیل میدیم دوباره
نس 1398/11/8

اینکه فاصله از مرکز استان زیاده این دلیل خوبی برا جدا شدن نیس، چون من چک کردم فاصله ی ما تا شیرازکمتر از شهرستان های جنوب فارس تا خود شیرازه. ولی این دلیل براملحق شدن ما به فارس یا خوزستان نمیشه.مشکل ما این خط کشی هایه ناعادلانه استانی نیس، مشکل ما شرط بومی هست که همه جا داره اعمال میشه و حق مارو ضایع میکنه، چون استان ما کوچیکه و ظرفیت پذیرشش پایینه، اصلا نباید شرط بومی باشه. این استان به اندازه ی کافی کوچیک و من دراوردی هس اگه بهمئی بره چی از استان میمونه.

ارسال نظر