طرح آمایش سرزمینی شهرستان‌های استان تاپایان شهریور تدوین می شود

آینده مبهم سند آمايش

 

آیا سند آمایش به سرنوشت سند توسعه صادرات وگیاهان دارویی دچار می شود؟

 

وظیفه سند آمایش ایجاد هارمونی میان انسان، ظرفیت ها و فضای موجود است

 


 

تهیه،تدوین واجرای سندها در کهگیلویه وبویراحمد از آن رشته هایی است که سر دراز دارد وعلیرغم همه وعده ها نه سند توسعه گیاهان دارویی،نه سند توسعه صادرات غیر نفتی ونه سند امایش سرزمینی به عنوان مهمترین سند راهگشای  توسعه واشتغال آفرین  نه تنها گرهی از مشکلات  این استان باز نکرده که اتفاقا پر نقص تر و بلاتکلیف تر از همیشه خود را نشان داده اند.

موضوعی که بارها  ودرجلسات مختلف موجب انتقاد استاندار وقت کهگیلویه وبویراحمد شد واو حتی  برخی از این سندها را بی خاصیت وبه درد نخور خواند وسند آمایش را نیز در زمره سندهای دارای اشکال قرار داد وبه نوعی نشان داد این طرح به مذاقش خوش نیامده .بنابراین او  نه کاملا مستقیم که با انتقاداتش بصورت غیرمستقیم دست رد به سینه این طرح زد.

درهمین زمینه علی محمد احمدی استاندار وقت  در نشست امایش سرزمین  که اردیبهشت امسال با دستورکار  بررسی سند آمایش شهرستان بویراحمد برگزار شد  گفت: وظیفه سند آمایش سرزمین این است که بین انسان، فعالیت‌هایش و فضا هارمونی ایجاد کرده و اجازه ندهد هر کس در هر فضایی فعالیت دلخواهش را انجام دهد.

وی افزود:به جای بیان حرف های تاریخ گذشته وبکار بردن کلمات قلنبه سلنبه باید ظرفیت  ومزیت ها را مشخص وبر اساس آن فعالیت وحرکت کرد.احمدی با اشاره به اینکه ازاین روش اداره کردن جلسات خسته شده ایم ابرازداشت:خروجی ها آن چیزی نیست که بدنبالش هستیم.

احمدی ادامه داد:چرا باید این همه تمرکز صنعتی درشهرستان بویراحمد وجود داشته باشد واین ظرفیت به سایر شهرستانها منتقل نشود تا شاهد آوارگی ومهاجرت فرزندان استان به بوشهر وعسلویه نباشیم.استاندار سابق تاکید کرد:چرا باید در شهر سی سخت پوشش گیاهی ومراتع وجنگل ها نابود شود تا یک سوله صنعتی ایجاد شود که سرنوشتی مانند خان احمد باشت پیدا کندوآیندگان نیز ما را نفرین کنند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار استان نیازمند برنامه‌محوری است، ابراز کرد: تدوین طرح آمایش سرزمین شهرستان‌های استان نیازمند کار کارشناسی است و حساسیت بالایی را می‌طلبد وما نیامدیم این ور جوب وآن ور جوب کنیم. این صحبت ها بخشی از انتقادات ودرخواست های احمدی از مسئولان سازمان مدیریت در زمینه تهیه وتدوین این سند بود ونشان داد درشهرستان بویراحمد به عنوان مرکز ثقل جمعیتی استان بین فضای موجود وفعالیت های انجام شده تناسب وسنخیتی وجود ندارد وحتی به سمتی حرکت شده که بیشتر از برنامه ریزی شاهد بی برنامگی هستیم وعملا شهرستانهای ما نه بر اساس ظرفیت وپتانسیل های خود که صرفا برای عقب نیفتادن از قافله بخش های چون صنعت به این حوزه ورود کرده اند.

درهمین نشست  البته  رئیس سازمان مدیریت استان از تهیه طرح آمایش سرزمین هشت شهرستان استان تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: روند توسعه شهرستان‌ها بر اساس این طرح‌ها انجام می‌شود.  ولی بعد از این جلسه،جلسه ای دیگری پیرامون صادرات غیرنفتی وتدوین سند این حوزه تشکیل شد که نشان داد حساسیت های استاندار چندان هم بی راه نبوده اند.

دراین جلسه رئیس سازمان صمت عنوان کرد :سند توسعه صادرات استان قبل از تهیه سند امایش تهیه وتدوین شده موضوعی که باعث واکنش  استاندار وقت شد واو دراین زمینه گفت:این سند به هیچ دردی نمی خورد وخطاب به حسن نوروزی گفت:مقصراین مسئله سازمان مدیریت است که سند آمایش را بدون اعمال این موضوع نهایی کرده است.

اما اکنون معاون سازمان برنامه ريزي كهگيلويه و بويراحمد در  نشست سند آمایش سرزمینی شهرستان گچساران علی رغم وعده نوروزی که قرار بود این سند را تا تیرماه جاری تهیه کند گفته : طرح آمايش سرزميني شهرستان‌هاي هشت گانه در حال تهيه و تدوين توسط كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي است.

مهران یوسفی با بیان اینکه سند آمایش سرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 به تصویب رسید،اضافه کرده: طرح آمایش سرزمینی این استان تدوین شده و برای تصویب نهایی به سازمان برنامه و بودجه نیز ارسال شده است. معاون سازمان برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد اجرای طرح آمایش سرزمینی را موجب پیشرفت استان دانست وادامه داد:تا پایان نیمه نخست سالجاری طرح آمایش سرزمینی شهرستان‌های استان تدوین خواهد شد.

وی البته تاکید کرده : در طرح آمایش سرزمینی به مطالعه عوامل مختلف سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جمعیت، مهاجرت و فضا، محیط روستایی، محیط شهری، زیربنا، جامعه، شیوه‌های برنامه‌ریزی و مسائل مربوط به تکنولوژی پرداخته شده است.

این مسئول با اشاره به طرح آمایش سرزمینی به عنوان نقشه راه توسعه این استان گفت: در این زمینه مطالعه دقیق و عمیق همراه با کار کارشناسی  و داشتن اطلاعات آماری و به روز از ظرفیت‌های موجود در استان را می‌طلبد.یوسفی خاطرنشان کرد: تدوین سند آمایش سرزمینی این استان موجب پیشرفت و توسعه و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

همانطور که این مسئول اشاره کرده قرار است سند امایش شهرستانهای هشت گانه استان تا نیمه نخست امسال تدوین شود واین امر متاثرباید  از عوامل زیادی ازجمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جمعیت، مهاجرت و فضا، محیط روستایی، محیط شهری، زیربنا، جامعه، شیوه‌های برنامه‌ریزی و مسائل مربوط به تکنولوژی  باشد وهمه ظرفیت ها وفضاهای هر شهرستان نیز باید به موازات این امر دیده شوند.حالا باید منتظر نشست دید سازمان مدیریت تا چه اندازه دراین زمینه موفق ظاهر می شود وایا می تواند این سند را با کمترین اشکال به سرانجام برساند.

یا همه این سندها همانند شهرستان بویراحمد بیشتر برای رفع تکلیف ارائه ونهایی می شوند.البته درتهیه این سند مسئله اصلی نه وقت کشی  که تهیه سندی به دردبخور ،با خاصیت وهمه چیز تمام برای توسعه کهگیلویه وبویراحمد است.

 

تاریخ درج :  1398/4/25

تعداد بازدیدها : 925

ارسال نظر