مطالبه مردم وگردشگران بخش کبگیان از مسئولان

قطب جدید گردشگری را دریابید


مسئولان باید با آموزش جوامع محلی را توانمند کنند


خدمات در همه مناطق مستعد گردشگری توزیع شود

 

یکی دوسالی است نام کبگیان را می شنویم ،بخشی به مرکزیت شهر چیتاب که 38 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز اسکان‌یافته استان محسوب می شود، ولی آن چیزی که تمام این مدت این بخش را بر سر زبان انداخته ونام ونشانی برایش دست وپا کرده نه این تراکم وقدمت بلکه پتانسیل گردشگری آن است.

اینکه همه چیز دست به دست هم داده تا برکت اینگونه خود را دراین نقطه از شهرستان بویراحمد نشان دهد .در بخش کبگیان همه چیز جلوه دیگری دارد ،می توان در هرم گرمای تابستان وحتی بهار دل به دل طبیعت زیبایش داد وتن وجان را به خنکای رودخانه ای سپرد که سخاوت مندانه جاری شده وهیجان ونشاط را در دل سد جوزار به عمق جان تزریق می کند.با این حال اما بخش کبگیان همه چیز دارد وهیچ چیز ندارد. همه چیز این بخش همان ظرفیت های طبیعی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم وهیچ چیزش هم نداشتن زیرساخت هایی است که از نبود آنها رنج می برد وموجبات گلایه گردشگران ومردم را فراهم آورده است وباعث شده تا توجه به این قطب جدید گردشگری درقالب ارائه خدمات زیرساختی از جانب مسئولان مطالبه جدی آنها باشد.

البته نقش مردم منطقه دراین مسئله نیز موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.مردمی که به جای بهره برداری واستفاده از این فرصت کم نظیر در قالب درآمد زایی، ترجیح داده اند موضعی منفعلانه وخنثی نسبت به آن داشته باشند.

 


ظرفیت های کم نظیر بخش کبگیان از زبان یک کارشناس

یک کارشناس گردشگری درخصوص پتانسیل های بخش کبگیان با بیان اینکه عمده ظرفیت بخش کبگیان طبیعت گردی واکوتوریسم است به ابتکارجنوب می گوید:رودخانه کبگیان به عنوان یکی از سرشاخه های خرسان و کارون همان عامل مهمی است که باعث شده تا گردشگری دراین منطقه رونق بگیرد.سعید پایدار ادامه می دهد:وجود مزارع کشاورزی وشالیزارها،طرح های پرورش ماهی،روستاهایی سراسر ظرفیت که هر کدام می توانند به عنوان روستای هدف گردشگری وکشاورزی انتخاب ومعرفی شوند از جمله دیگر پتانسیل های طبیعی بخش کبگیان است.

وی به وجود سد جوزار دراین بخش هم اشاره می کند ویادآور می شود:وجود این سد در میان یک تنگه وهمچنین رودخانه ای که بین چیتاب وروستای نظرآباد واقع شده نقطه ثقل و اوج هیجان دراین بخش است که زمینه را برای ورزش ها وفعالیت های آبی فراهم کرده است.پایدار با بیان اینکه این بخش گردشگر پذیر بهترین چشم انداز برای تماشای دنا محسوب می شود تصریح می کند:وجود دست کنده ها وعلائم تاریخی 1500 ساله در حدفاصل روستای نقاره خانه وشهر چیتاب ونظر آباد که همچنان کار انتقال آب برای آبیاری انجام می دهند هم نشان از قدمت وسابقه تاریخی بخش کبگیان دارد.

این کارشناس گردشگری در ادامه ضعف هایی را متوجه مردم وبخش خصوصی می داند ودراین زمینه با بیان اینکه صنعت گردشگری برای مردم کبگیان ناشناخته است می گوید:باتوجه به ظرفیت های قابل توجه این بخش باید مسئولان محلی دست به کار شده وبا آموزش جوامع محلی آنها را توانمند کرده تا وارد چرخه اقتصادی موجود شوند وبا بوم گردی،فروش محصولات وغذاهای محلی وصنایع دستی درآمد زایی کنند.

او اضافه می کند:البته میراث فرهنگی هم به عنوان متولی این حوزه باید میراث فرهنگی شرایط اخذ مجوز فعالیت های گردشگری وبوم گردی راتسهیل کند واجازه ندهند افراد برای اخذ مجوز درگیر بروکراسی اداری شوند.پایدار یادآور می شود:مسئولان می توانند رویدادها وجشنواره های مختلف را دربخش کبگیان تعریف وبرگزار کنند تا ضمن معرفی این بخش وحضور گردشگران وطبیعت دوستان ومردم درچنین برنامه هایی از سایر جاذبه های گردشگری بخش نیز بازدید به عمل بیاورند.

 

گردشگران از نبود زیرساخت ها گلایه دارند

اما برخلاف همه این داشته ها همانگونه که اشاره شد این بخش ضعف هایی در زمینه زیرساخت ها دارد .از نبود جاده دسترسی مناسب گرفته تا نبود پایگاه اورژانس،سرویس بهداشتی وحتی مکانی برای نشستن واستراحت کردن.

در همین زمینه خانم وحید زاده که اخیرا و آخر هفته ها به واسطه راه اندازی یک بهون سنتی عشایری ارتباط زیادی با گردشگران دارد به خبرنگار ابتکارجنوب می گوید:هجوم گردشگران و عدم توجه مردم نسبت به این فرصت باعث شد تا جرقه راه اندازی مکانی برای ارائه محصولات محلی در ذهنم زده شود وبنابراین باهمین دید کارم شروع کردم .

وی ادامه می دهد:در ابتدای کارم دید و واکنش مناسبی از طرف مردم دریافت نکردم وحتی موضع گیری هایی هم شد ولی این مسائل نه تنهامانع ادامه هدفم نشد بلکه استقبال گردشگران از عرضه محصولات محلی باعث شد تا برای ادامه مسیر مصمم تر شوم.خانم وحید زاده در ادامه با بیان اینکه گردشگران ومردم از بی امکاناتی ونبود زیرساخت ها گلایه دارند یادآور می شود:در محدوده منتهی به مسیر چنارها بومیان با چوب وسنگ به اصطلاح پلی ایجاد کرده اند که بسیار خطرناک است ویکبار نزدیک بود کودکی جان خود را ازدست دهد که این مسائل ضرورت توجه مسئولان را چند برابر می کند.


کبگیان امکاناتی برای گردشگران ندارد


خانم خلیلی نیز به عنوان یکی از طبیعت گردانی که از رودخانه کبگیان وسد جوزار بازدید داشته درگفت وگو با ابتکارجنوب با اشاره به اینکه این محدوده امکانات وخدمات قابل توجهی برای ارائه به گردشگران ندارد بیان می کند:این منطقه سراسر قابلیت وجاذبه است ولی این قابلیت وقتی دوچندان می شود که مسئولان به وضعیتش توجه ورسیدگی کنند.خلیلی تاکید می کند:بومی ها به دلیل عدم دسترسی به قایق های مناسب با استفاده از فیبری دست ساز اقدام به جابجایی وگشت زنی گردشگران درون رودخانه می کنند که خطر جدی محسوب می شود.

 

باید به ظرفیت کبگیان بها داده شود

آقای صمدی هم به عنوان یک طبیعت دوست دیگر می گوید:باید به طبیعت وظرفیت کبگیان بیش از پیش بها داده واجازه نداد همه تمرکز صرف یک یا چند نقطه خاص از شهرستان شود.او می افزاید:وجود رودخانه های این بخش زمینه ساز ورزش های آبی شده که این امر ضرورت استفاده از قایق های مناسب وهمچنین استقرار تیم غریق نجات دستگاهها را دوچندان می کند.

صمدی تاکید می کند :ایجاد آلاچیق و سکوبندی از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه ودر دستور کار مسئولان قرار بگیرد.


این ها بخش های مهمی است از ضعف های وکمبودهای بخش کبگیان به عنوان قطب جدید گردشگری شهرستان وحتی استان کهگیلویه وبویراحمد است که نشان می دهد تمرکز مسئولان نباید تنها بر روی چند نقطه خاص باشد وسایر نقاط رانادیده بگیرند وازظرفیت آنها غافل شوند.بلکه باید با برنامه ریزی وتصمیم گیری صحیح اصولی خدمات گردشگری را درهمه ی نقاط مستعد توزیع کنند.

البته همانگونه که اشاره شد مسئولیت هایی هم متوجه مردم منطقه است .در واقع خلا نقش آفرینی آنها باعث شده تا این موضوع خود رابه صورت یک ضعف مهم واساسی نشان دهد.در هرجای کشور که صنعت گردشگری و ورود گردشگران برجسته شده،به موازات آن تفکر اقتصادی هم رشد کرده ومردم چنین مناطقی علاوه بر درآمد زایی بفکر توسعه محل زندگی خود درقالب تولید وعرضه محصولات وغذاهای محلی،کشاورزی وحتی بوم گردی وصنایع دستی افتاده اند.مسئله ای که در در کهگیلویه وبویراحمد کاملا کمرنگ وبالعکس است.

باید اذعان کرد تحقق ونهادینه شدن چنین امری نیازمند فرهنگ سازی در روستاها وآموزش مردم محلی هر منطقه است تا مردم به این باور ویقین برسند که می توانند با تکیه بر داشته های خود در پرتو صنعت گردشگری وحضور گردشگران ایجاد درآمد واشتغالزایی کنند.

در این بین میراث فرهنگی ودستگاههای فرهنگی مرتبط باید دست به کار شده و با تولید وبرگزاری برنامه هایی در این زمینه مردم نقاط مستعد ودارای ظرفیت را متقاعد وتوجیه کنند تا برای توسعه منطقه وتغییر در زندگیشان با تکیه بر توان وداشته های خود گام بردارند.

تاریخ درج :  1398/6/16

تعداد بازدیدها : 300

ارسال نظر