پرونده سقوط هواپیمای تهران –یاسوج با گذشت 2 سال هنوز بلاتکلیف است

بوئينگ با خطاى انسانى افتاد "اى تى آر" با چه خطايى؟


سانحه پرواز ياسوج را چه كسى گردن مى گيرد ؟

 

لابى کمیته بررسی سانحه، سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها و ATRمانع انتشارگزارش نهایی شده

 

 


قریب به دوسال از سقوط هوپیمای ای تی آر در دنا می گذرد .حادثه ای تلخ وغم انگیز که درآن تمامی سرنشینان جان خود را ازدست دادند.


آدمهایی که دنیا دنیا آرزوهای کوچک وبزرگ برای خود داشتند ،در ارتفاعات دنا سقوط کردند تا داستان زندگی شان برای همیشه تمام شود.


جست وجوها برای پیدا کردن لاشه هواپیما و ردی از جان باختگان در روز سوم حادثه به پایان رسید ومشخص شد هواپیمای ATR در دنا سقوط کرده است.


اعلام این خبر از همان روز نخست شوکی عمیق را برجامعه وارد کرد ومردم همراه وهمگام با خانواده داغ دیدگان دراین مصیبت به غم نشستند.  هفته ها وحتی ماههای زیادی سپری شد تا بالاخره با کمک چندین ارگان و نهاد بقایای اجساد جانباختگان از آن ارتفاع به  پایین منتقل شد.


اما افکارعمومی بعد ازاین حادثه دنبال دلیل سقوط ای تی آر بود. اظهارات ضدونقیض زیادی درآن بازه زمانی شنیده ومنتشر می شد.


از جمله این اظهارات از جانب اداره کل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری بود.این اداره کل در دو گزارش مقدماتی و نهایی که به ترتیب در تاریخ های ۲۰ اسفند ۹۷ و ۱۵ خرداد ۹۷ اعلام کرده بود که اشتباه خلبان سبب سقوط این هواپیما و جان باختن ۶۶ سرنشین شده است.


 درهمین رابطه حسین رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت:«گزارش دفتر بررسی سوانح هوایی کشور فرانسه، نظر کمیته بررسی سانحه تهران- یاسوج مبنی بر اینکه خطای خلبان علت اصلی این سانحه بوده را تأیید می‌کند.»


خبری که سخنگوی کمیسیون اصل90 آن را رد کرده ومعتقد بود بنابر بررسی کارشناسان این کمیسیون یخ زدگی عامل سقوط ای تی آر بوده است.


همه این اظهار نظرها باعث شد تا پرونده وارد مرحله قضایی شده و دست به دست بچرخد تا به دست دادسرای کارکنان دولت برسد.


این دادسرا به دستور بازپرس جدید پرونده تیمی متشکل از 3کارشناس خبره را برای بررسی فنی آنچه در این حادثه رخ داده بود تعیین کرد و تحقیقات در این‌باره آغاز شد.  


بعد از گذشت هفته ها بررسی وکارشناسی مشخص شدبرخلاف گفته های پیشین  سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل عدم انجام بازرسی های فنی در دوره های زمانی مورد نظر، عدم انجام امریه صلاحیت پروازی، عدم بررسی صلاحیت گروه پروازی و … مقصران اصلی حادثه هستند وخلبان کمترین سهم رادراین زمینه داشته.


در این گزارش 3دلیل برای سقوط هواپیما عنوان شده است که شامل: عدم‌انجام امریه صلاحیت پروازی با سهمی 70درصدی، صلاحیت و عملکرد گروه پروازی با سهمی 15درصدی و مشکلات فرودگاهی با سهمی 15درصدی را شامل می‌شد.


 در این گزارش همچنین در عدم‌انجام امریه صلاحیت پروازی، 40درصد شرکت آسمان و 30درصد سازمان هواپیمایی کشوری و درخصوص صلاحیت و عملکرد گروه پروازی 5درصد شرکت آسمان، 5درصد گروه پروازی و 5درصد سازمان هواپیمایی کشوری مقصر دانسته شده‌اند و درخصوص مشکلات فرودگاهی نیز 5درصد سازمان هواپیمایی و 10درصد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی مقصر تشخیص داده شده‌اند.


مهر ماه امسال نیز بهرام پارسایی درصفحه شخصی اش در اینستاگرام از ” واماندگى لابى کمیته بررسی سانحه، سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها و شرکت ATR در برابر ایستادگى کمیسیون اصل نود” خبر داد و نوشت: رد کامل گزارش مهندسی شده کمیته بررسی سانحه توسط کمیسیون اصل نود راه را بر لابی گرى هاى سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها بست”.


با این همه وباگذشت قریب به 24 ماه از سقوط هواپیمای ATR تهران- یاسوج هنوز پرونده این سقوط بسته نشده وگزارش نهایی آن اعلام نشده.

 
موضوعی که ماهها قبل نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نسبت به آن واکنش نشان داد وگفت:گزارش کمیسیون عمران از حادثه سقوط تهران-یاسوج مدتها است که آماده شده اما اجازه انتشار آن داده نمی‌شود. علت چیست؟


درست همین چند روز پیش بود که یک فاجعه دیگر رخ داد و هواپیمای مسافربری اوکراین با 179 سرنشین سقوط کرد.سقوطی مرگبار که منجربه کشته شدن همه سرنشینان این بوئینگ شد ولی پس از گذشت چند روز هم دلیل اصلی سقوط وهم وضعیت پرونده این هواپیما مشخص شد تا افکار عمومی وخانواده های داغدیده این پرواز در جریان کم وکیف این اتفاق قرار بگیرند ودوسال چشم انتظاری را مانند بازماندگان پرواز تهران یاسوج تجربه نکنند.


معلوم نیست این مقاومت ها ازکجا نشات می گیرد  وکدام دست های پشت پرده اجازه انتشار نام مقصران ومسببان حادثه سقوط ای تی آر را نمی دهد ،که هنوز که هنوز است باید خانواده های آن 66 نفر هنوز در چشم انتظاری بمانند تا بالاخره ناگفته های این پرواز ناتمام گفته شود.


هر دو پرواز مرگبار و بادرصد تلفات بالا بودند ،ولی خانواده های پرواز تهران –یاسوج هم حق دارند مانند بازماندگان سانحه کی یف مقصران ومسببان مرگ عزیزانشان را در آستانه دومین سالگردشان بشناسند.

تاریخ درج :  1398/10/22

تعداد بازدیدها : 603

ارسال نظر