كهگيلويه و بويراحمدى ها هشدارها را جدى نگرفته اند


فريب آمار را نخوريد ،خطر جدى است


كنترل و غربالگرى وررودى هاى استان بايد دقيق تر و سخت گيرانه تر باشد

 

آموزش وتجهیزات لازم در مناطق روستانشین وجود ندارد


۳۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان شهید جلیل بستری هستند

 


این روزها همه جا صحبت از کرونا است.ویروسی ناشناخته که طی مدت زمان بسیار کوتاهی به خبر شماره یک جهان تبدیل شد وخبرسازی آن کماکان هم ادامه دارد.کرونا ویروس همچنان پیشروی می کند بدون مرز،بی توجه به جنسیت .
درایران هم وضعیت و روند این ویروس رضایت بخش نیست ،این را شمار مبتلایان وجان باختگان هم تایید می کند.

درکهگیلویه وبویراحمد هم تا لحظه انتشار این گزارش عنوان شده 9نفر بیمار کرونایی دربیمارستان بزرگ مرکز استان بستری هستند.هر چند جواب آزمایشات جدید هنوز نیامده ومشخص نیست چند نفر دیگر به جمع کرونایی ها پیوسته است در هر صورت خروجی هر چه باشد حاوی خبرهای خوبی نخواهد بود.

 

سیر صعودی کرونا وبی تفاوتی مردم

اما آنچه مشخص است این است که هنوز بسیاری از مردم این ویروس را جدی نگرفته وبگونه ای رفتار می کنند که انگار آب از آب تکان نخورده . علیرغم تاکید زیاد مسئولان بر درخانه ماندن و رعایت نکات واصول بهداشتی برخی به راحتی این توصیه ها را نادیده گرفته وهر کاری را خودشان مصلحت بدانند انجام می دهند .
کافی است سری به مراکز خرید وبازار شهر طی این روزهای کرونایی ودرآستانه عید نوروز بزنی تا .معلوم شود اوضاع از چه قرار است


شاید بخشی از این بی تفاوتی ها به آمار استان در تعداد مبتلایان برگردد ،آماری که نشان می دهد این استان نسبت به سایر استانهای کشور وضعیت بهتری دارد، در حالی که این آمار روی کاغذ است ومشخص نیست .تعداد واقعی بیماران مبتلا همین چند نفر باشد

 

به آمار کم دلخوش نکنیم

علاوه براین شاید تعداد زیادی از افراد جامعه درهر صنف ومنصبی درگیر باشند ولی هنوز نشانه های بیماری در آنها ظاهر نشده باشد.علاوه براین تکیه براین آمار چندان قابل اتکا نخواهد بود از آن جهت که بسیاری از استانها نیز به لحاظ کمیت وضعیت مناسبی داشتند ولی یک شبه ویک باره آمار آنها چندین برابروفاجعه آمیز شد،آماری که مشخص کرد اوضاع جدی تروبحرانی تر از این حرفهاست.

 

حاشیه نا امن برای روستانشینان

در روستاها وحاشیه شهرهای کهگیلویه وبویراحمد نیز اوضاع مساعدی حکفرما نیست واین وضعیت برای استانی که از تعداد زیادی روستا برخوردار است وبیش از نیمی از جمعیت آن را روستا نشینان تشکیل می دهد یک هشدار جدی است.چرا که نه امکانات وتجهیزات لازم دراین روستاها یافت می شود ونه روستانشینان از آموزش کافی برای کنترل وپیشگیری برخوردارند.
موردی که لازم است به صورت جدی توسط متولیان امر پیگیری شود تا شاهد نفوذ این ویروس در بین این .اقشار آسیب پذیر نباشیم

 

کمبود شدید تجهیزات کادر درمانی و پرستاران استان

بدتر از همه اینها این است که اعلام شده کادر درمانی و پرستاران بیمارستان ها و مراکز درمانی استان دراین شرایط اعلام کرده اند وسایل وتجهیزات لازم نظیر ماسک، عینک، دستکش، گان (لباس حفاظتی) الکل، مواد و ژل ضدعفونی کننده را ندارند ودراین زمینه با کمبود مواجه هستند.
در همین زمینه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: هم اینک بزرگترین و اصلی ترین مشکل برای مقابله با این بیماری کمبود تجهیزات و وسایل بهداشتی و حفاظتی برای کادر درمان در .بیمارستان ها بویژه مراکز قرنطینه و نگهداری از بیماران کرونایی است


امام بخش قائدی افزود:بیشترین میزان کمبود تجهیزات و لوازم بهداشتی در زمینه ماسک و پک حفاظتی است که این مهم جان پرستاران و کادر درمانی را در سطح بیمارستان ها و مراکز درمانی با خطر مواجه .کرده است


وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا ودارو تنها مرجع و محل توزیع تجهیزات پزشکی است، خواستار حمایت های مردمی و خیرین برای تامین نیازهای ضروری کادر درمان بیمارستان ها بویژه .بیمارستان شهید جلیل به عنوان مرکز درمانی معین و ویژه بیماران کرونایی شد

 

بستری ۳۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان شهید جلیل

رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج،به عنوان مرکز اصلی قرنطینه و نگهداری بیماران کرونایی در کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکید کرد :کادر درمانی و پرستاران این مرکز با کمبود شدید تجهیزات و لوازم بهداشتی مواجه هستند.


جاودان سیرت افزود: که هم اینک ۳۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بخش های ویژه این بیمارستان بستری هستند که چهار مورد آن ها مبتلا به ویروس کرونا هستند


وی مردم و شهروندان را خط مقدم در کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا با رعایت مسائل و توصیه های دقیق بهداشتی دانست وادامه داد: بدون شک در سایه همکاری ، همدلی و مشارکت مردمی و رعایت اصول بهداشت فردی و پرهیز از سفرهای غیر ضرور مقابله و شکست این بیماری حتمی است

 

اوضاع نابسامان ورودی های مرکزاستان

علاوه براین اینها گزارش ها نشان می دهد در ورودی های شهر نیزعلیرغم تاکید استاندار وضعیت مناسبی به جهت غربالگری وجود ندارد.پیش از این حسین کلانتری درگفت وگو باخبرنگاران گفته بود:با هدف حفظ سلامت شهروندان مجبور شدیم محدودیت تردد و انسداد در برخی محورها به ویژه محورهای اصلی استان را ایجاد کنیم.


وی افزود:ورودی‌های اصلی استان از جمله محورهای اصفهان-یاسوج و شیراز- یاسوج بر روی خودروهای با پلاک‌های مربوط به استان‌های درگیر با کرونا که وضعیت مناسبی ندارند، مسدود می‌شود.


کلانتری تصریح کرد: تیم‌های غربالگری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و همچنین نیروهای انتظامی در این محورها مستقر است.وی افزود: خودروهایی که دارای سرنشین‌های بومی هستند، پس از انجام معاینه اولیه در صورت عدم وجود علائم بیماری مجوز ورود به استان را می‌گیرند و کسانی که تست آنها مثبت اعلام شود، قرنطینه خواهند شد.


کلانتری گفت: افراد مبتلا به ویروس کرونا حتماً در مکان‌های مشخص شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مدت ۲ هفته قرنطینه می‌شوند و پس از سپری شدن این مدت در صورت تأیید سلامت آنان از سوی دانشگاه مجوز ورود آنها به استان صادر می‌شود.


کلانتری عنوان داشت: بر اساس مصوبات قبلی در ستاد مقابله با کرونا در استان از آنجایی که هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز گردشگری و توریستی و اماکن آموزشی از پذیرش هرگونه مسافری خودداری می‌کنند، بنابراین از پذیرش خودروهایی که سرنشین آنها غیر بومی بوده و دارای پلاک مربوط به استان‌های درگیر کرونا است، ممانعت می‌شود.

 

در ورودی های مرکز استان خبری از انسداد وکنترل نیست

اما همانگونه که اشاره شد با وجود همه این مصوبات وتاکیدات مقام ارشد اجرایی در ورودی های شهر نه تنها کنترل لازم وسخت گیری درجهت حضور غیر بومی ها صورت نمی گیرد بلکه برای هرتست غربالگری صف های نامنظم وبه هم چسبیدهایجاد می شود که شرایط را دشوارتر وانتقال ویروس رادر صورت ابتلای هرکدام ازتست دهنده ها بالاتر می برد.


ضمن اینکه بر اساس گزارشات رسیده مشخص شد برای کسانی که تست اولیه آنها نیز مشکوک است نیز تدابیر خاصی درنظر گرفته نشده وتنها پس ازاعلام نتیجه به فرد اعلام می کنند خودش شخصا به بیمارستان مراجعه کند وهیچ قرنطینه ای هم در کار نیست وشخص پس ازاعلام نتیجه بحال خودش رها می شود.

 

کنترل کرونا نیازمند همدلی همه جانبه

درهرصورت چه بخواهیم وچه نه کرونا ویروس وتبعات آن کشور واستان ما را تحت الشعاع قرار داده درشرایط موجود همدلی مردم ومسئولان می تواند افسار این ویروس وسیر صعودی آن را بکشد.مردمی که باید به این باور ویقین برسند که تنها راه ایمن ماندن درخانه نشستن ورعایت اصول بهداشتی است.


مسئولان هم که باید درکنار تمهیدات موجود ولازم آموزش را خصوصا در مناطق روستایی وحاشیه دردستور کار خود قرار دهند تا بتوان از بحران موجود بسلامت عبور کرد.

تاریخ درج :  1398/12/20

تعداد بازدیدها : 323

ارسال نظر