مردم کهگیلویه وبویراحمد کرونا را دست کم گرفته اند

 

بى تفاوتى با تكيه بر آمار

 

پشت پرده رشد لاك پشتى مبتلايان كرونا در استان چيست؟

 

احتمال  افزایش جهشى تعداد مبتلایان وجود دارد

 

استان باید آمادگی ورود به مرحله پیک راداشته باشد

 

 

مرضیه دادگر// کهگیلویه وبویراحمدی ها کرونا را جدی نگرفته اند واین همان واقعیت تلخی است که در این بلبشوی کرونایی بر وخامت اوضاع اضافه کرده.پیش از این هم طی گزارشات وخبرهای مختلفی تاکید کردیم که خطر این ویروس جدی است ونباید به صرف تاکید مسئولان بر پاک بودن استان بی خیالی طی کنیم وبه آمارهای کم تعداد مبتلایان دلخوش کنیم.

 

تعداد کم مبتلایان استان به این بیماری همان ظاهر زیبا وتوجیه بزرگی است که هم مسئولان رافریفته وهم مردم را دچاربی تفاوتی ودست کم گرفتن وضعیت موجود کرده است.

 

این را می شد بخوبی طی هفته های اخیری که کل کشور درگیرویروس  بود واز صدر تا ذیل مسئولان از قرنطینه ورعایت اصول بهداشتی می گفتند،در بازارها وخیابانهای مرکز استان مشاهده کرد.طی مدت زمان ذکر شده خیابان ها،پاساژها ومیادین در ازدحام مردم وخریدهایشان گم شده بود ،اصلا انگار نه انگار که کرونایی آمده و یکه تازی می کند وخبر شماره یک جهان شده و زندگی ها رافلج کرده.

 

هرشهروندی درگیر خریدهای روزمره و پیش از عید بود ودرآشفته بازار بوجود آمده عده ای با پوشیدن دستکش وماسک هم اعلام می کردند که اکنون تمام قد ایزوله هستند وسدی نفوذ ناپذیر دربرابر این ویروس دارند ومی توانند باخیال راحت به امورات شخصی ودم عید خود برسند.

 

 

گلایه شدید وزیر بهداشت ازعدم همکاری مردم

موضوعی که صدای وزیر بهداشت راهم در آورد.سعید نمکی ضمن گلایه از مردم کشور به علت جدی نگرفتن کرونا گفت: گله‌مندی بسیار شدیدی دارم؛ برخی نفس همکاران ما را گرفتند و خودشان را هم به زحمت انداختند. چقدر باید این حرف را به مردم زد و خواهش کرد؟ امسال یک سال استثنایی است و شاید یک بار در قرن این اتفاق برای دنیا افتد و سازمان جهانی بهداشت پاندمی اعلام کند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایط سختی، مردم همراهی کافی نمی‌کنند، در مراکز خرید غلغله است و ترافیک و ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم. انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است. مردم به صورت عادی در سطح شهر می‌گردند؛ در حالی که باید با امسال به عنوان یک سال استثنایی، طور دیگری برخورد کرد.

 

 

بازار نیمه تعطیل شد

این اوضاع وجدی نگرفتن هادراستان ادامه داشت تا اینکه بالاخره معاون اقتصادی استاندار دست بکار شد و اقدام به اتخاذ تصمیمی مهم کرد  ودریکی ازنشست های کرونایی اظهارداشت:کلیه صنوف بزازی، پوشاک، کیف و کفش، خدمات موبایلی، بنگاه های خودرو، کارواش ها، تزئینات اتومبیل، پاساژها، کافی شاپ ها، رستوران های بین راهی، فست فودها، کبابی، آبمیوه بستنی، کله و پاچه، آش فروشی ها و قنادان (صرفا قسمت تولید) تعطیل شود.

 

صمیمی دوست افزود: پانسیون های مطالعاتی، باشگاه های ورزشی و باشگاه های بیلیارد در سراسر استان تعطیل خواهند شد.

 

وی عنوان کرد: شهرداری های ۱۸ گانه استان موظف به جمع آوری دستفروشان و دوره گردهای گیاهان کوهی در مرکز شهر و اداره کل منابع طبیعی موظف به جمع کردن و برخورد قانونی با اینگونه افراد در خارج از محدوده شهری هستند.صمیمی دوست تاکید کرد:شهرداری ها با وانت بارهایی که به فروش آجیل، خشکبار و سایر شیرینی جات می پردازند به صورت قانونی برخورد کند.

 

باوجود این شهروندان بازهم تاکید دارند همه چیز مرتب است وموضوع نگران کننده وجود ندارد وبرای سند دار شدن حرفشان هم از تعداد کم آمارها می گویند وطبق بررسی های میدانی همچنان هم بازار شلوغ شلوغ است وترافیک ها هم به قوت خود باقی است!!

 

پشت پرده آمارهای گمراه کننده

اما شاید بررسی شنیده ها واتفاقات هفته ای که گذشت تاحدود زیادی مشخص کند که چرا درمقایسه با سایر استانها کهگیلویه وبویراحمد همچنان قعر نشین است آیا واقعا عملکرد مسئولان باعث شده تا کهگیلویه وبویراحمد به سطح قابل قبولی از کنترل وضعیت موجود برسد یا اینکه پشت پرده ماجرا چیز دیگری است؟

 

همین هفته گذشته بود که انتشار پستی چالش برانگیز در صفحه شخصی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همه معادلات رابرهم ریخت وباعث شد تا نسبت به آمار تعداد مبتلایان اما واگرهای زیادی ایجاد شود.دراین پست اعلام شده بود علیرغم تاکید مسئولان درون استانی تعداد مبتلایان به کرونا به یک باره از 9نفر به 20نفر رسیده  ،البته خیلی زود پست اشاره شده پاک واعلام شد اشتباهی رخ داده!ودانشگاه بلافاصله  اعلام کرد که تنها 2نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده .

 

روز چهارشنبه 21 اسفندماه نیز به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت وسرپرست علوم پزشکی یاسوج آمار استان تکان نخورد وروی همان 11 نفر ثابت ماند!تا بازار داغ شایعات وشنیده ها پیرامون این موضوع روند فزاینده ای بگیرد.

 

از جمله شنیده شد که در بیمارستان شهید جلیل به عنوان بیمارستان معین این بیماری محلول کشت نمونه های آزمایشگاهی موجودنیست وهمین امر هم باعث شده تا کار نمونه گیری از بیماران با تاخیر و وقفه مواجه شود.

 

علاوه بر این تاخیر درجوابدهی آزمایشگاههای تهران نیز مورد مهم دیگری است که براساس همین شنیده ها باعث شده تا آمار استان چندان دستخوش تغییر نشود.

 

اما خود مردم هم در این قضیه بی تقصیر نیستند،افرادی که با وجود داشتن علائم این بیماری هنوز هم ترجیح می دهند دراجتماع حضور داشته باشند وبا خود درمانی خود به خود درمان شوند ،غافل ازاینکه عدم مراجعه ویا دیر مراجعه کردن آنها پیامدهای مطلوبی خصوصا دراعلام نتایج نخواهد داشت.

 

تاخیر در ارسال و ثبت نمونه های مثبت دلیل افزایش آمار

 

اما این تعلل در سطح کلان هم قابل مشاهده واشاره است چرا که رسیدن جواب نمونه ها به استانهاهم وقت کشی زیادی صورت می گیرد .موضوعی که اتفاقا سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هم درباره آمار15نفراخیر مبتلایان تایید کرد ودراین خصوص اظهارداشت: این افزایش بعلت تاخیر در ارسال و ثبت نمونه های مثبت از سوی آزمایشگاه شیراز به تهران بوده است.ضمن اینکه مشخص شد آمار تا 19اسفند ماه بوده است.

 

در همین خصوص پرویز یزدانپناه گفت:متاسفانه از ۲۲۴ نمونه دریافتی، ارسال شده به تهران و شیراز آمار مبتلایان به کرونا ویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد تا ۱۹ اسفند ماه به ۲۶ مورد اعلام شده است.

 

وی افزود:۱۷ مورد جدید اعلام شده نیز از ۱۰۴ آزمایش ارسال شده به شیراز طی هفته گذشته بود.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: از مجموع ۲۶ نفر مبتلای استان ۸ نفر خانم و ۱۸ نفر آقا هستند.یزدان‌پناه در خصوص سن افراد مبتلا به کرونای استان تصریح کرد: مبتلایان به بیماری کروناویروس استان عمدتا در سنین میان‌سالی است البته چند نفر نیز در میان مبتلایان استان وجود دارد.

 

وی در خصوص علت افزایش ۱۵ نفری مبتلایان استان ادامه داد: این افزایش بعلت تاخیر در ارسال و ثبت نمونه های مثبت از سوی آزمایشگاه شیراز به تهران بوده است.

 

یزدان‌پناه تاکید کرد: امکان دارد که تعداد مبتلایان استان افزایش پیدا کند.وی بیان کرد: مردم از حضور در تجمعات و مراسم شادی و عزادارای پرهیز کنند، در معابر و سطح شهر تردد نداشته باشند، از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند و از روستاها به شهرها و بلعکس رفت و آمد نداشته باشند تا زنجیره بیماری کرونا قطع شود چرا که کرونا در کمین است.

 

کهگیلویه و بویراحمد باید آمادگی ورود به مرحله پیک را داشته باشد

استاندار هم طی همین روز درحاشیه نشست ویدئو کنفرانس با وزیر بهداشت با بان اینکه کهگیلویه و بویراحمد باید آمادگی ورود به مرحله پیک را داشته باشد گفت: دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا نیروی تازه نفس جذب کند.

 

کلانتری با تاکید بر اینکه باید همواره خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم، اظهار داشت: انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی برای شرایط خاص بیمارستان جایگزین در شهر یاسوج پیش بینی کند.

 روز گذشته هم آمار کهگیلویه وبویراحمد در کویید ۱۹هیچ تغییری را به خود ندید تا گمانه زنی ها وشایعات اشاره شده پررنگ تر از همیشه مطرح شوند و معلوم شود ماجرا از جای دیگری آب می خورد.

 

همه چیز نشان از جدی بودن اوضاع دارد بنابراین مردم باید متوجه باشند سرسری ودست کم گرفتن کرونا ویروس وتکیه بر آمار استان بزرگترین اشتباه ممکن در شرایط فعلی است،به چند دلیل اشاره شده کهگیلویه وبویراحمد می تواند طی همین روزهای پیش رو جهش فوق العاده را حتی درعرض یک روز تجربه کند این را ما نمی گوییم آمار استانهایی می گوید که درعرض 24 ساعت سهمشان از تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا کرد و اکنون هم بابحران ناشی از آن دست وپنجه نرم می کنند.

تاریخ درج :  1398/12/24

تعداد بازدیدها : 218

ارسال نظر