آغاز فصل سیاه سوختن

زنگ خطر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با شروع گرما

 

آغاز فصل سیاه سوختن

 

با گرم شدن هوا زنگ خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع زده می‌شود که متولیان باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند. همه ساله با آغاز فصل گرما شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد هستیم و به تعبیری  فصل سیاه جنگل‌ها در آغاز شدن است.

 

آتش‌ بر تن چندین هکتار از اراضی و مراتع استان رخت سیاه می‌پوشاند تا بخش انبوهی از سرمایه‌های این استان نابود شود.با گرم شدن هوا در آستانه یک تابستان دیگر قرار داریم و می‌طلبد قبل از اینکه حوادث تلخ سال‌های گذشته را شاهد باشیم و با چشم نابودی مراتع و درختان را نظاره‌ کنیم اقدامی در این راستا برداشته شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر پیشگیری از حریق در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: بارش‌های بهاره موجب مستعد شدن منابع طبیعی این استان برای آتش‌سوزی شده است.

 

غلام‌حسین حکمتیان‌اصل بر اهمیت پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث در مناطق جنگلی و مرتعی به دلیل وجود گونه‌های نادر گیاهی  تاکید کرد و افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی است که بیشترین  وسعت را از لحاظ جنگلی و عرصه‌های منابع طبیعی داراست، بنابراین محدودیت این منابع حیاتی، ارزش حفاظتی آنها را بیشتر می‌کند.

 

وی اضافه کرد: دغدغه اصلی ما در فصل تابستان با توجه به بارش‌های بهاری مطلوب و تقویت پوشش گیاهی، شناسائی نقاط بحرانی حریق در همه شهرستان‌ها و اجرای برنامه‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه از آتش‌سوزی است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد افزود: هر ساله بخشی از منابع طبیعی طعمه حریق می‌شود که نتایج به دست آمده از بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده نقش مهم و موثر عامل انسانی در بروز این آتش سوزی‌ها به خصوص در روزهای تعطیل و پایانی هفته است.

 

حکمتیان اصل با بیان اینکه برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های ملی باید گروه‌های مردمی با یگان حفاظت منابع طبیعی همکاری داشته باشند اظهار داشت: امسال درصدد حفاظت بیشتر و پیشگیری از حریق با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها هستیم.

 

وی گفت: کنترل و پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت و دغدغه اداره کل منابع طبیعی در فصل گرم سال بوده بنابراین برای کنترل حریق نیازمند همکاری همه مردم و ارگان‌ها هستیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه آموزش روستاییان، بهره برداران، جوامع محلی و عشایر جزء برنامه‌های مهم این اداره کل است افزود: باتوجه به نزدیک بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، مشارکت و آموزش این قشر با هدف حفاظت از منابع طبیعی و کمک رسانی در مواقع حریق، در دستور کار قرار گرفته است.

 

حکمتیان اصل افزود: یکی از معضلات و مشکلات اطفای حریق در کهگیلویه وبویراحمد
سخت‌گذر بودن مناطق و دیگر مولفه‌هایی همچون کمبود امکانات پیشرفته، کمبود نیروی انسانی ومهم تر از همه آتش سوزی در پس مانده مزارع  تهدیدی جدی برای جنگل‌ها و مراتع استان هست که امیدواریم همه نهادها و ارگان‌های تاثیرگذار امسال این مجموعه را در کنترل و پیشگیری از حریق یاری دهند.

 

وی نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه جاده‌ها و مناطق گردشگری، توزیع بروشورها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بهره گیری از توان تشکل‌های مردم نهاد، بسیج، همیاران طبیعت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعال کردن گشت‌های حفاظتی را از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برشمرد.

حکمتیان اصل با بیان اهمیت مشارکت مردم در مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گفت: به منظور استفاده از ظرفیت نیروهای بومی و محلی، دهیاران و شوراهای اسلامی به عنوان همیار طبیعت، برای این قشر برنامه‌های آموزشی پیش‌بینی شده است.

تاریخ درج :  1399/2/24

تعداد بازدیدها : 1168

ارسال نظر