چرخ پروژه های بزرگ عمرانی نمی چرخد

پروژه های راه آهن یاسوج، میدان گازی مختار و پتروشیمی بویراحمد تعطیل هستند



چرخ پروژه های بزرگ عمرانی نمی چرخد



شمار پروژه های بلاتکلیف ودهان پر کن در کهگیلویه وبویراحمد زیاد است ،پروژه هایی که هر کدام در موعد ومنظوری خاص دربوق وکرنا می شدند تا تامین کننده اهداف ومقاصدی از پیش تامین شده باشند.


طرحهای  بزرگ نظیر راه آهن یاسوج-اقلید، پروژه میدان گازی مختار بویراحمد  که هرکدام طی چند سال گذشته خبرساز وجنجال آفرین بوده اند وحالا هم معاون عمرانی استاندار از تعطیلی و راکد بودن تعدادی ازاین طرح های مهم و حیاتی ملی در حوزه‌های زیرساختی و اقتصادی خبر می دهد.


عزیزفیلی درتشریح جزئیات این خبرمی گوید: سه پروژه مهم و حیاتی ملی در حوزه‌های زیرساختی و اقتصادی در شهرستان بویراحمد شامل پروژه راه آهن «اقلید _ یاسوج»، میدان گازی مختار و پالایشگاه پتروشیمی بویراحمد به صورت کامل راکد است.


همانطور که اشاره شده پروژه راه آهن یاسوج- اقلید یکی ازاین سه طرح بزرگ عمرانی است که پیش ازاین نیز باعث واکنش نماینده بویراحمد ،دنا ومارگون هم شده بود واوهم در دیدارش با معاون وزیر راه  تاکید کرد:با توجه به تزریق اعتبارات سال‌های اخیر به این پروژه بزرگ، باید بیش از نیم قرن منتظر بهره‌برداری از آن بمانیم.


موضوعی که معاون عمرانی استاندار نیزآن رادرخبر اخیرش تایید کرده و با بیان اینکه پروژه ملی راه آهن اقلید _ یاسوج به‌دلیل کمی اعتبارات اکنون به صورت کامل راکد و هیچ فعالیت عمرانی در این پروژه انجام نمی‌گیرد، ادامه می دهد: یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه نیاز است.


معاون‌ هماهنگی امور عمرانی استاندار خاطرنشان می کند:میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه از سمت اقلید حدود 23 درصد بوده و در حوزه جغرافیایی استان هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.


پروژه میدان گازی مختار نیز طی سالهای اخیرسرنوشت همچون راه آهن یاسوج پیدا کرده ودرپیچ وخم وعده های مسئولان گم شده وتا کنون نتوانسته به هدف ترسیم شده آن که اشتغال یک هزاری نفری دراین طرح بود دست پیدا کند.


فیلی نیز ضمن اظهارتاسف ازاین امر بیان می کند:برای اجرای این پروژه باید وزارت نفت اقدام عملیاتی کند که متاسفانه هیچ اتفاقی در این ارتباط رخ نداده است.وی ادامه می دهد:اعتبارات این پروژه هم چون فراملی است توسط وزرات نفت اعلان می‌شود اما اکنون می‌گوییم که هیچ اتفاق خاصی برای اجرایی شدن این پروژه در بویراحمد رخ نداده است.


پروژه پالایشگاه پتروشیمی مارگون بویراحمدهم سومین پروژه عمرانی استان است به دلیل معارضان گسترده محلی و اعتراضات زیست محیطی به طور کامل تعطیل شده وبلاتکلیف است.موضوعی که معاون استاندار در خصوص آن می گوید:اعتبارات مورد نیاز این پروژه قرار بود از محل فاینانس خارجی تامین شود اما بدلیل قضایی شدن پرونده و مشکلاتی که در ادامه مسیر پروژه پیش آمد اکنون تعطیل است.


فیلی می گوید: اعتبار این پروژه به دلیل مشارکت سرمایه گذاری داخلی و فاینانس خارجی نامعلوم اما اکنون پرونده زیست محیطی برای آن تشکیل شده است.


همانطور که قبلا در ابتکارجنوب اشاره شده بلاتکلیفی وراکد بودن چنین پروژه هایی حاوی نکات مهمی برای مسئولان ماست اینکه ضمن تجدیدنظر درپذیرش واجرای چنین پروژه هایی تلاش وانرژی خود را صرف پروژه های تبیلغاتی بدون خروجی نکنند و از قدرت رایزنی وچانه زنی خود برای پروژه هایی که سودآوری وقدرت اجرایی بیشتری دارند برای استان دارند استفاده کنند تاضمن به نتیجه رسیدن چنین طرح هایی  شاهد ازدست رفتن شانس استان در سایر پروژه های دارای خروجی و بازدهی هم نباشیم.

تاریخ درج :  1399/3/22

تعداد بازدیدها : 624

ارسال نظر