خلاء برندینگ درحوزه دست بافت ها

پیچ وخم چالش ها منجر به فروش فله ای تولیدات صنایع دستی شده است

 

خلا برندینگ درحوزه دست بافت ها

 

سرپرست میراث فرهنگی:تولیدات صنایع دستی را برند سازی می کنیم

 

 

زندگی ایلیاتی وسنتی در کهگیلویه وبویراحمد یادگاران زیادی داشته ،درست مثل دست بافت هایی که حتی نگاه کردن به آنها برای مادران وحتی پدرانمان دنیایی از خاطره ودلخوشی است و به یادشان می آورد در روزگاری نه چند دور با رقص رنگ و رج چه شاهکارهای ساده وچشم نوازی باهنر سرپنجه ها خلق شده وتا امروز از صنایع دستی به عنوان عنصری هویت بخش درجامعه رو به گذار ما یاد شود.

 

فعالیت 35 هزار هنرمند صنایع دستی در استان

 

حالا امروز این هنر نسل به نسل وسینه به سینه چرخیده تا ذوق هنری گذشتگان را در نمایی متفاوت وامروزی تر شاهد باشیم.آنطور که معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

پریسا راد با بیان اینکه 35 هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعال هستند ادامه می دهد:سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

 

با همه اینها صنایع دستباف کهگیلویه وبویراحمد نتوانسته طی همه این سالها  نه درحوزه برند سازی ونه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشد وتحقق این امر همچنان در پیچ وخم چالش ها جامانده ودر فله فروشی خلاصه شده است.

 

خلا برندینگ درحوزه دست بافته ها

 

کافی است مروری به وعده های مدیرکل سابق این مجموعه وهمچنین سایر مسئولین مرتبط با این حوزه داشته باشیم تا مشخص شود صحت این مدعا تا چه میزان است .شاید بخشی از این امر به عدم بسته بندی صنایع دستی وخلا برندینگ دراین حوزه برگردد.موضوعی مهمی که  علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم ضمن تاکید برآن می گوید:از سال ۹۶ طرحی با نام تجاری سازی با محتوای برندینگ و طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری بر روی بسته بندی صنایع دستی به طور جدی در حال اجراست.

 

او در ادامه با توجه به نقش مخرب فله فروشی این آثار ارزشمند در اقتصاد کشور می افزاید:همچنین تلاش‌های ما مبنی بر جلوگیری از فله فروشی آثار دستی همچنان ادامه دارد و از سال ۹۷ ممنوعیت واردات صنایع خارجی را به منظور رونق بازار صنایع دستی اعمال کردیم.

 

بدنبال برندسازی هستیم

 

حالا سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایعدستی که چندماهی از حضورش در این اداره کل می گذرد دراظهارنظری تازه از برندسازی تولیدات صنایعدستی هنرمندان استان خبر داده است.

 

مجید صفایی با بیان اینکه صنایع دستی زبان گویای هنر، ذوق، فرهنگ پیشینیان و ابزاری برای نمایش هویت یک منطقه است بیان می کند:«از میان هنرهای بومی استان، دستبافته‌های زنان و مردان کهگیلویه و بویراحمد از جمله گلیم، جاجیم و مفرش، رکورددار بیشترین میزان تولیدات است.»

او ادامه می دهد: «از جمله ویژگی‌های دستبافته‌های داری این است که تمام مراحل تولید از جمله ریسندگی، رنگرزی و بافت در استان انجام می‌شود.» سرپرست اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد یادآور می شود: «افزایش کارگاه‌های تولیدی، آموزش همراه با تولید، ارتقای کیفیت سطح تولیدات صنایعدستی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در سال 99 است.»

 

او تاکید می کند: «تلاش می‌کنیم با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به هنرمندان صنایعدستی زمینه اشتغال‌زایی این قشر را در کهگیلویه و بویراحمد فراهم کنیم.»

 

درهرصورت باتوجه به تنوع وقدمت دست بافته های کهگیلویه وبویراحمد باید این استان هم باید دارای یك نشان مشخص و نمونه در صنایع دستی باشد زیرا تا زمانی كه استان های كشور در بخش تولید صنایع دستی وارد برندسازی نشوند، حرفی برای گفتن در بازارهای داخلی و خارجی نخواهند داشت.

 

گذشته ازاین برندسازی محصولات صنایع دستی اقدامی موثر  در افزایش تولیدات، رونق بازار، افزایش اشتغال، كاهش نرخ بیكاری، فروش بیشتر و ارتقای درآمد صنعتگران صنایع دستی خواهد بود.

تاریخ درج :  1399/3/27

تعداد بازدیدها : 579

ارسال نظر