قربانیان رود

در ۲۰روز اخیر ۵ نفر در اثر غرق شدگی در کهگیلویه وبویراحمد جان باختند


قربانیان رود

 

هرم نفس های تابستان امسال گرم تر از هر زمانی دیگری است،همین آفتاب سوزان تابستانی هم برخی ها برخی ها را مجاب کرده تا لذت یک شنای طولانی ویا حتی آب تنی هرچند کوتاه در رودخانه های اطراف را از خود دریغ نکنند و بی محابا به دل آب بزنند تا کمی آرام بگیرند.


رودخانه هایی که با وجود ظاهر آرام خود  در هنگامه وقوع یک اتفاق خصوصا درفصل گرم سال بی رحم تر وخشن تر از همیشه خود رانشان می دهند تا ثابت کنند با هیچ کسی شوخی ندارند.آنجایی که اکسیژن برای همیشه تمام می شود، درست همانجایی است که زندگی یک جوان ،نوجوان وحتی کودک برای همیشه تمام می شود .


به همین راحتی برای رهایی از عطش وگرما بی گداری به آب زده می شود که همیشه راه جبران وبرگشت نخواهد داشت.آن چنان که آمارها موجود می گویند:در سال گذشته  از کل تلفات غرق شدگی، 468 نفر در رودخانه ها جان خود را از دست داده اند که بیش از یک سوم (36.7 درصد) از کل آمار را در برمی گیرد.
بر همین اساس در تابستان سال گذشته 593 نفر از هموطنانمان جان خود را در اثر غرق‌شدگی از دست دادند که این رقم 46.5 درصد از کل تلفات غرق‌شدگی در سال 1398 را به خود اختصاص می دهد.


بیشترین موارد غرق‌شدگی  دراین سال به ترتیب در ماه های تیر با 241، مرداد با 205 و شهریور با 147 فوتی گزارش شده است. به بیان دیگر فصل تابستان به دلیل افزایش حجم بالای سفر و گرمی هوا و تمایل افراد به شنا در رودخانه ها و دریا ها، همواره با افزایش تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر ایام سال مواجه است.


در کهگیلویه وبویراحمد هم همین تقریبا  قاعده برقرار است ،استانی که با آبهای جاری و خروشان ورودخانه هایی مانند بشار،زهره ،خرسان و... شناخته می شود،هر ساله وخصوصا درفصل تابستان  شاهد تلفات ناشی از غرق شدگی دراین رودخانه ها هستیم.


قربانیانی که نادانسته همه هشدارها را نادیده می گیرند  وقدم در راهی بی بازگشت می گذارند.درست مانند همه آنچه در بیست روز اخیر اتفاق افتاده است.طبق آمار مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان در ۲۰ روز گذشته ۵ مورد غرق‌شدگی به نیروهای اورژانس گزارش شده که متاسفانه  هر ۵ مورد فرد جان خود را از دست دادند.


موضوعی که باعث واکنش مدیر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم شد  و اونسبت به تبعات چنین حوادث ناگواری هشدار داد.. رسول فرهادی در همین زمینه  گفت: با توجه به فصل گرما و همینطور ویروس کرونا مردم به دامان طبیعت و حاشیه رودخانه‌ها می‌آیند که بعضا به دلیل عدم آشنایی با وضعیت رودخانه‌ها و همینطور شرایطی که بر جریان آب حاکم است دچار حوادث ناگواری می‌شوند.


وی  عنوان کرد: از همه مردم استان و کسانی که به کهگیلویه و بویراحمد می‌آیند تقاضا داریم با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق تابلوهای هشدار، رسانه ملی، فضای مجازی، گروه‌های گشت و بازرسی، رسانه هاو... صورت گرفته موارد ایمنی تذکر داده شده را جدی بگیرند.


فرهادی ادامه داد: مردم و همشهریان عزیز از حضور و شنا در رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد جدا خودداری کنند تا شاهد حوادث ناگوار غرق شدگی نباشیم.


شنا کردن در مناطق ممنوعه، نا آشنا بودن با شرایط وفنون شناگری،عدم توجه به هشدارها و... از جمله دلایل مهمی هستند که باعث شده اند تا این روزها شاهد افزایش بیش از پیش آمار غرق شدگی باشیم،آماری که بایدبیش از هر زمان دیگری هم مورد توجه مسئولان وخانواده ها قرار بگیرد تا از حوادث بعدی این چنینی جلوگیری کند.

تاریخ درج :  1399/5/20

تعداد بازدیدها : 1181

ارسال نظر