پیشرفت چشمگیر حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد

تشریح مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمان مدیریت یک ساله یزدانپناه



پیشرفت چشمگیر حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد

 

 

سال گذشته بود که پرویز یزدانپناه با حکم وزیر بهداشت سکان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را در دست گرفت تا این دانشگاه، شاهد تغییر و تحولات جدید و متفاوت تری در حوزه مدیریتی و اجرایی خود باشد.



اما شاید حساس ترین مقطع مدیریت يزدان‌پناه به زمان سر بر آوردن و شیوع بیماری کرونا مربوط باشد، زمانی که باید تمام هم و غم مدیریت دانشگاه و کادر درمان برای مقابله و کنترل ویروسی هزار چهره و ناشناخته گذاشته می شد تا میزان درگیری، ابتلا و حتی فوتی های ناشی از آن به حداقل می رسید، تلاشی که البته همچنان هم ادامه دارد.



در پرتو همین تلاش ها بود که که بارها رئیس جمهور، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر بهداشت، معاون کل این وزارتخانه و همچنین سایر مسئولین کشوری و استانی از عملکرد دانشگاه تجلیل کردند و مدیریت یزدانپناه را به فال نیک گرفتند.


 
اقدامات موثر و دستاوردهای چشمگیر استان در مبارزه با کرونا

در همین زمینه و در شرایطی که کنترل کرونا ویروس در استان به خوبی پیش می رفت رئیس جمهور در نشستی ویدئو کنفرانسی با اعضای ستاد کرونای کهگیلویه و بویراحمد، گفت: همراهی خوب مردم این استان باعث شد تا آمار قابل ملاحظه ای داشته باشید و امیدواریم کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت از این موج عبور کرده و موج جدیدی در پیش نداشته باشد.



وزیر بهداشت نیز در همین نشست ضمن قدردانی از تلاش های استاندار و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تاکید کرد: علیرغم همه تلاش های صورت گرفته آموزش بیش از پیش مردم در رعایت بهداشت و پروتکل های حفاظتی بسیار حائز اهمیت است.



نمکی ادامه داد: خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد همانند استانی چون خوزستان وارد پیک نشده اما ضروری است طی روزهای آینده مراقبت بیشتری داشته باشید زیرا مطلوبیت وضعیت استان، پایدار نبوده و با توجه به فرهنگ کوچ نشینی غالب جمعیت استان، احتیاط لازم باید صورت پذیرد.



وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: به دلیل وضعیت فرهنگی و همجواری با استان های پر خطر روزهای سختی در پیش خواهید داشت.



معاون کل وزیر بهداشت هم در همان ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا نیز ضمن حضور در نشست ستاد کرونای استان و تقدیر از استاندار و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دلیل اقدامات موثر و دستاوردهای چشمگیر در مبارزه با کرونا، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در غربالگری با 98 و نیم درصد جمعیت اقدام نموده در حالی که درصد کشوری تا 85 درصد است.



ایرج حریرچی با اشاره به شروع مرحله دوم غربالگری در استان تصریح کرد: پیش بینی می شد کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌هایی باشد که با توجه به روابط عدیده مردم و آب و هوا شیوع قابل توجهی داشته باشد اما عامل اصلی وضعیت خوب کنونی استان اقداماتی است که سیستم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام داده است.



وی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌هایی با شیوع کم است و نسبت به متوسط کشوری تقریبا نصف موارد ابتلا را دارد، کمترین میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر را این استان داشته و این افتخار بزرگی است که کمترین تعداد بر اثر کرونا تلفات داشته‌اید.



حریرچی تاکید کرد: مسئولان کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه علوم پزشکی با چنگ و دندان و امکانات محدود به این موفقیت رسیده اند در حالی که یکی از استان‌های کشور با جمعیت چهار و نیم میلیون نفر ظرفیت تست آن‌ها 200 نفر در روز است و کهگیلویه و بویراحمد با 700 هزار نفر 300 تا 350 تست روزانه داشته‌ که درخشان است.



اما همانگونه که اشاره شد این اقدامات و توصیه ها همچنان و باتوجه به روند صعودی کرونا ویروس در کهگیلویه وبویراحمد ادامه دارد و دانشگاه علوم پزشکی وکادر درمان در این زمینه گام های موثر و مثبت زیادی برداشته اند.



از جمله این اقدامات، افتتاح آزمایشگاه تشخیص مولکولی و آزمایشگاه مرجع تشخیص ویروس کرونا در یاسوج بوده که به گفته سرپرست دانشگاه در فاز نخست این طرح مهم بهداشتی ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در مساحتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع با تهیه امکانات و تجهیزات ایمنی شامل؛ هودهای بیولوژیک، لامپ uv، اتوکلاو و وسایل حفاظتی شخصی مجهز شده است تا کهگیلویه وبویراحمد هم به خیل استانهای دارای این آزمایشگاه بپیوندد.



درخشش کهگیلویه و بویراحمد در پنجمین جشنواره روابط عمومی های کشور

اما حوزه روابط عمومی دانشگاه نیز در ایام شیوع کرونا ویروس از پای ننشست  وبا عملکرد به موقع و پیشگیرانه نقش مهمی در راستای آگاهی بخشی وتوانمند سازی جامعه استان برداشته است .



این موضوع آنچنان پیش رفت که در جشنواره تبلیغات و روابط عمومی های ایران که هرساله در راستای معرفی و تقدیر از آثار تبلیغاتی و روابط عمومی های برجسته کشور برگزار می شود روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج موفق به کسب تندیس ویژه بخش کرونا این جشنواره شد.



در این جشنواره همچنین از حمیدرضا صفایی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد، تندیس ویژه را از آن خود کرد، با اهدای لوح و تندیس ویژه قدردانی شد.



گفتنی است؛ فیلم کوتاه" پاکبان ضد ویروس نیست" اثر مشترک دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و حوزه هنری استان نیز موفق به راهیابی به جشنواره فیلم کوتاه انگلستان شد.



مهمترین اقدامات دانشگاه درجهت ارتقای زیرساخت های حوزه سلامت
 
باهمه اینها تلاش های دانشگاه تنها به مقابله و کنترل با بیماری جدید منحصر و محدود نشد و دانشگاه و حوزه مدیریتی آن تاکنون اقدامات و گام های چشمگیر و قابل توجهی را در راستای ارتقا و بهبود وضعیت زیرساخت های سلامت در استان برداشته است که بصورت خلاصه به آنها پرداخته می شود.



افتتاح نخستین بخش دوگانه بستری درمان اعتیاد در استان در زمره این تلاش های قابل توجه است که به همت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به ثمر نشست.



سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه گفت: برای راه اندازی این بخش در مساحتی به میزان ۲۱۲ متر مربع ۲ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات هزینه شد.



پرویز یزدانپناه با اشاره به استقرار ۱۲ پرسنل مجرب، روانپزشک و روانشناس در این مرکز درمانی، افزود: افراد معتاد با داشتن بیماری روانی در این بیمارستان خدمات بستری لازم را دریافت می‌کنند.



وی عنوان کرد: این بیمارستان معتاد درمانی با 11 تختخواب راه اندازی شده است.

وی پایبندی به قانون و شفافیت را جزو اولویت‌های خود دانست و بیان کرد: امیدواریم با تعامل با مجموعه مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیریت ارشد استان، مجمع نمایندگان و همراهی مردم مشکلات حوزه بهداشت و درمان به حداقل برسد.



یزدان پناه با بیان اینکه با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده سه کلینیک درمانی یاسوج، دهدشت و گچساران در آینده‌ای نه چندان دور افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، عنوان کرد: برای اجرای دو پروژه مرکز پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی پیگیر انتخاب سرمایه گذار هستیم که امیدواریم در کمترین زمان ممکن این موضوع تعیین تکلیف شود.



خریداری و اضافه کردن 18دستگاه ماشین دیالیز به مراکز دیالیز استان نیز از جمله تلاش های ارزنده دانشگاه علوم پزشکی برای بیماران دیالیزی بوده است.



یزدان پناه در همین زمینه گفت: با توجه به ازدیاد بیماران دیالیزی استان و نیاز آنها به دیالیز، با پیگیری های به عمل آمده و رایزنی‌های صورت گرفته تعداد ۱۸ دستگاه ماشین دیالیز خریداری و تحویل مراکز دیالیز استان شد.



راه اندازی مراکز دیالیز صفاقی هم از دیگر اقدامات مهمی است که در دوره مدیریتی یزدانپناه و به جهت بهبود کیفیت زندگی این بیماران راه اندازی شد.



انجام آزمایشات ویروس شناسی، سی تی اسکن و ام آی آر در بیمارستان شهید جلیل یاسوج به همت و پیگیری مدیریت جدید دانشگاه هم اقدام قابل توجه دیگری است که باید به آن اشاره شود.



افتتاح اولین آزمایشگاه تشخیصی و اتاق پراتیک آموزشی با زیر بنای 200 متر مربع در دانشکده پیراپزشکی یاسوج هم از دیگر تلاش های به ثمر نشسته در دوره مدیریتی یزدانپناه است که بالغ بر 400 دانشجو می توانند از این اتاق استفاده کنند و علاوه بر این، ظرفیت پذیرش سایر دانشجویان دانشگاه های دیگر جهت استفاده از این اتاق و تجهیزات نیز وجود دارد.



اما عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در مرکز استان به موارد عنوان شده ختم نشده و آنطور که دکتر یزدانپناه می گوید، راه اندازی و تجهیز بخش هماتولوژی اطفال با چهار تخت در بیمارستان بزرگ یاسوج، تجهیز بخش تالاسمی و هموفیلی بیمارستان شهید بهشتی به عنوان مرکز جامع درمان بیماران خاص به دستگاه های مانیتورینگ قلبی، DIC شوک، نوار قلب و پالس اکسیمتری، تجهیز مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بیمارستان شهید رجایی یاسوج به دستگاه کولونوسکوپی، کولپوسکوپی، آندوسکوپی و ماموگرافی هم از جمله گام های اثر بخشی بوده که با پیگیری ورایزنی های لازم و مستمر به بار نشسته است.



عملکرد قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان‌های مختلف

علاوه بر این سایر شهرستان‌ها، شهرها و بخش های استان نیز در حوزه تصمیم گیری و برنامه ریزی های دانشگاه فراموش نشده اند و مرور خدمات انجام شده در این حوزه ها هم نشان می دهد عزم دانشگاه علوم پزشکی برای خدمات رسانی به تمام مردم استان بلند و ادامه دار است.



بهره برداری از مرکز بهداشتی و درمانی روستایی دیل، افتتاح پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده ای بخش کبگیان، افتتاح دو پروژه مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهید بهشتی دهدشت و مرکز آموزش بهورزی شهرستان کهگیلویه، افتتاح مرکز درمانی لیشتر، افتتاح پایگاه سلامت رادک، افتتاح خانه بهداشت گنجه ای، افتتاح خانه بهداشت سر بیشه، کلنگ زنی خانه بهداشت گراب و ساخت 11 خانه پزشک در سطح استان از جمله پروژه های مهمی است که در حوزه سلامت افتتاح و یا کلنگ زنی شده اند.



ارائه خدمات رایگان چشم پزشکی و دندانپزشکی به مردم، خرید و افزایش تخت های بخش همودیالیز شهرستان لنده از دو تخت به چهار تخت، قرارداد با دو نفر از همکاران متخصص دندان پزشک بیماری های دهان و دندان جهت ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص در استان، پیگیری و تحویل 3 دستگاه یونیت دندانپزشکی از وزارت جهت ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص، اختصاص یک دستگاه آمبولانس پیشرفته به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون تومان به شبکه بهداشت و درمان لنده هم از دیگر اقدامات ارزشمندی که در سایه مدیریت یک ساله پرویز یزدانپناه اجرایی شده است.

تاریخ درج :  1399/5/22

تعداد بازدیدها : 252

ارسال نظر