تحقیر شدگان

تبعات انتخاب قطب گردشگرى جنوب كشور به عنوان تبعيدگاه

 


تحقیر شدگان

 

رئیس شورای نظام روانشناسی استان:بدترین شیوه برای معرفی یک شهر اتخاذچنین تصمیمات نابخردانه ای است

 


وکیل دادگستری:سهل انگاری مسئولان در بروز این اتفاق کاملامشود است

 

 

کارشناس جامعه شناسی :تبعیدی ها به آسیب های اجتماعی شدت بیشتری می بخشند

 

 

اخیرا خبری در همشهری آنلاین منتشر شده که نشان می دهد یکبار دیگر شهرهای یاسوج ودوگنبدان درکنار تعدادی دیگرازشهرهای کشور به عنوان مقصد مجرمان تبعیدی انتخاب شده اند.در همین زمینه
ماده 19 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «دادگاه می‏‌تواند کسی را که به علت ارتکاب جرم عمدی‏ به تعزیر یا مجازات بازدارنده محکوم‏ کرده است به عنوان تتمیم حکم تعزیری‏ یا بازدارنده ... از اقامت در نقطه یا نقاط معین ممنوع یا به اقامت در محل معین مجبور کند.»


بر همین اساس نام 36 شهر توسط وزارت کشور انتخاب ودراختیار دادگاهها قرار گرفته ،خبری که موجی از واکنش های منفی را در رسانه ها وشبکه های اجتماعی به همراه داشت وهمچنان هم ادامه دارد.
مردم این روزها نگران از اتفاقی هستند که همانند سال گذشته باز هم تکرار شده تا یاسوج تنها مرکز استان خوش آب وهوا وسراسر ظرفیتی باشد که مقصد مجرمان تبعیدی شده است.


بررسی ها نشان می دهد ملاک انتخاب شهرها برای تبعید مجرمان مناسب نبودن شرایط این شهرها به لحاظ سیاسی،امنیتی واجتماعی و... است.


آنچنان که در بخشنامه شماره 11475/ 82/ 1 مورخ 16/ 7/ 1382 رییس قوه قضاییه به دادگستری‌های استانها و شهرستانها آمده است :فهرست نقاطی که به لحاظ شرایط سیاسی، امنیتی، اجتماعی و ... برای اقامت اجباری، مناسب تشخیص داده نشده‏‌اند، از وزارت کشور واصل و در اجرای قسمت اخیر ماده (2) آیین‏‌نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره الحاقی ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 27/ 10/ 1378 مجلس شورای اسلامی جهت ابلاغ به دادگاه‏‌ها به پیوست ارسال می‏‌گردد.


انتخاب مجدد گچساران وبصورت ویژه تر مرکزاستان نشان داد تا چه اندازه مسئولان هشدارهای پیشین رسانه ها دراین زمینه را نادیده گرفته و نه تنها از تبعات این انتخاب غفلت ورزیده اند که اتفاقا با جدی نگرفتن پیامدهای این امر درسال گذشته به اضافه شدن دوباره آن به لیست جدید دامن هم زده اند.
اما اینکه این انتخاب چه پیامدهایی را به لحاظ جامعه شناسی،روانشناختی و... برجامعه تحمیل می کند همان مسئله مهمی است که کارشناسان در گفت وگو با ابتکارجنوب به آن پاسخ می دهند.



تبعات یک تصمیم نابخردانه از منظر رئيس شورای نظام روانشناسی استان

رئيس شورای نظام روانشناسی و مشاوره استان درهمین رابطه با بیان اینکه به طور کلی بدترین شیوه برای معرفی یک شهر استفاده از چنین تصمیمات نابخردانه ای است به ابتکارجنوب می گوید:همواره نام استان وخصوصا شهریاسوج برای سایرین تداعی کننده طبیعت زیبا، قله های پرشکوه زاگرس (بعضی از آن به عنوان آلپ ایران یاد کرده اند)، آبشار های خروشان، جنگل های انبوه، هوای مطبوع و خنک تابستانی، آسمان کاملا آبي و بدون ذرات آلوده‌ و ... بوده است.


شهباز مظفری اضافه می کند: اکنون وبا اتخاذ چنین تصمیمی در این تصور مثبت ذهنی خدشه ایجاد خواهد شد و ایجاد این زاویه دید منفی، روی اکوتوریسم استان تآثیر منفی تخریب کننده ای به جا خواهد گذاشت.
وی با اشاره به اینکه حضور پرتعداد مجرمان در یک ناحیه ویژه میتواند روی افزایش جرم و جنایت هم تأثیر داشته باشد تاکید می کند:افرادی هم که از ابتدا در این تبعیدگاه ها زندگی می کرده اند به این باور می رسند که حتما ما آدم های بدی برای حکومت هستیم که شهرمان تبدیل به تبعیدگاه شده و این خود-ارزیابی منفی باعث زاویه گرفتن دیدگاه های سیاسی مردم آن منطقه نسبت به حاکمیت هم خواهد شد.


این روانشناس ادامه می دهد: این ارزیابی منفی تبعات دیگری هم به همراه خواهد داشت، از جمله اینکه کسانیکه از تمکن و تمول و امکان مهاجرت برخوردار باشند برای رهایی از چنین انگ و ننگ و برچسبی رو به مهاجرت خواهند آورد و شهر و زادگاه خود را ترک خواهند کرد.


مظفری با بیان اینکه شاید اتخاذ این تصمیم به خاطر این مسئله باشد که استان ما از استان های مورد تبعیض، کم برخوردار، کمتر توسعه یافته و فاقد امکانات شهری مناسب باشد یادآور می شود: در این صورت تبعیدگاه ساختن یاسوج باعث خواهد شد که این استان همچنان سیر نزولی کم برخورداری و افزایش تبعیض را با شیب و شدت بالاتری طی کند و روز به روز این استان مورد اجحاف و ظلم بیشتری قرار بگیرد. چرا که تبعیدگاه نباید چندان هم دارای امکانات و خدمات شهری مناسب باشد.


وی خاطرنشان می کند:البته برای راحت تر شدن متصدیان قضا پیشنهاد میدهم کل ایران را تبعیدگاه کنند تا بار اقتصادی بر کشور هم کمتر شود و انتظارات چندانی برای عمران و آبادی هم وجود نداشته باشد!

 

تبعیدی ها به آسیب های اجتماعی شدت می بخشند

اما بررسی تبعات این امر از منظر جامعه شناسانه نیز بعد مهمی است که نباید از آن غافل شد.یک جامعه شناس هم استانی با بیان اینکه طبق نظریه یکی از جامعه شناسان مطرح در آسیب شناسی 4 شاخص تعریف شده برای افراد تحت عنوان راهها واهداف داریم می گوید:در همین شاخص افرادی را ملاحظه می کنیم که راه وهدف درستی را ترسیم ودنبال نمی کنند که اصطلاحا از آنها به عنوان شورشی یاد می شود.
خلیلی ادامه می دهد:مجرمان تبعیدی نیزبا توجه به عمل انجام گرفته در رسته همین افراد قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه برخی رفتارها نادرست وغالب اجتماعی در جامعه ما برای بهبود وترمیم نیازمند گذر زمان هستند اضافه می کند:اما با توجه به مشکلاتی نظیر نوپا بودن ، آسیب پذیری مرکز استان وسیل مهاجرانی که از روستاها وارد این شهر می شوند وقتی شاهد حضور این افراد جامعه گذرتبعیدی درشهر یاسوج باشیم به آسیب های موجود شدت بخشیده خواهد شد.


خلیلی یادآور می شود:از آنجایی که یادگیری اجتماعی منجر به تبیین آسیب های اجتماعی خواهد شد بنابراین وقتی فرد مجرم تبعیدی به شهری می رود وآسیب های اجتماعی به شکل مضاعف تری درجامعه نمود پیدا می کند.


این جامعه شناس با اشاره به اینکه انتخاب یاسوج انتخاب درستی نبود وباید دراین زمینه کمی سنجیده اقدام می شد تاکید می کند:باید شهرهایی به عنوان تبعید گاه انتخاب شوند که به لحاظ شرایط اقلیم برای مجرمان بعد تنبیهی داشته باشند.


وی اضافه می کند:وقتی شهری خوش آب وهوا نظیر یاسوج انتخاب شود وفرد تبعیدی محکومیت خود را دراین شهر بگذراند جنبه تنبیهی قضیه عملا به حاشیه می رود واین حضور برای او یک پاداش مثبت تلقی می شود درصورتی که باید تمام جوانب این موضوع درنظر گرفته می شود تا این تبعید به عنوان یک پاداش مثبت قلمداد نشود .



سهل انگاری مسئولان در بروز این اتفاق مشهود است

یک وکیل دادگستری نیز درتوضیح اینکه کدام متهمان وباچه جرمی تبعید می شوند می گوید:در برخی موارد با مجرمینی رو برو هستیم که سقف محکومیت آنها تعیین شده وچون دست قاضی برای مدت زمان حبس بیشتر بسته است و هنوز قبح عمل وسنگینی جرم باقی مانده حکم به تبعید مجرم داده میشود تا مجازاتش تکمیل شود.

 

پیشواتاکید می کند:سهل انگاری مجموعه مدیریتی استان ومسئولان ما در بروز چنین انتخابی کاملا مشهود است وباید جلوی این اتفاق با اقدامات وتلاش های موثر گرفته می شد.


پیشوا اضافه می کند:نه مرکز استان ونه شهرستان گچساران واجد شرایط حضور مجازات تکمیلی مجرمان تبعیدی نیستند واین تصمیم دور ازشان مردم استان ماست.


وی ادامه می دهد:طی همه این سالها تلاش های زیادی برای تغییر چهره استان وافزایش شاخص های مثبت امنیتی دراستان انجام گرفت که پیامدهای ران درحوزه اقتصادی واجتماعی و...هم مشهود بود که با این انتخاب های اخیر این موضوع به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ونگاهها به استان تغییر خواهد کرد.
پیشوا یادآور می شود:وقتی از یاسوج به عنوان زندان تبعیدی ها یاد شود نه به لحاظ اقتصادی کسی حاضر به سرمایه گذاری دراستان خواهد بود ونه باید انتظار توسعه صنعت گردشگری وصنعت اکوتوریسم راداشته باشیم


این وکیل دادگستری خاطرنشان می کند:این موضوع حتی بر روی جایگاه سرمایه های ونیروهای انسانی استان نیز اثر می گذارد وکسی نیز چندان مایل به حضور پست ومنصبی در استان نخواهد داشت.
وی تاکید می کنئ:مجموعه مدیریتی استان،مسئولان دستگاه قضا ونمایندگان استان باید دست به کار شوند وحتی درصورت امکان نام شهرهای استان را ازاین لیست خارج کنند.


چه کسانی مقصرند؟

اما باهمه اینها نباید نقش عاملان اصلی این موضوع را یاد برد.تبیض قدیمی وریشه داری که همواره درنگاه دولت ها به این استان وجود داشته و باعث شده تا امروز کهگیلویه وبویراحمد با برچسب فراموش شده ومحروم از امکانات بار این تحقیر را بر دوش بکشد وبه عنوان تبعیدگاه مجرمان شناخته شود که البته مجموعه مدیریتی استان نیز درهمه این سالها بی تقصیر نبوده اند،تیمی مدیریتی که تنها ارمغانشان برای این استان ضعف وحقارت بوده و تنها نقش بارخاطر رابازی کرده اند وقدمی برای توسعه ورشد برنداشته اند.
مجمع نمایندگان استان نیز به همان اندازه مقصرند کسانی که به عنوان وکیل مردم راهی مجلس می شوند تا گرهی از توسعه وآبادانی بازکنند وافق های روشنی را درجامعه ترسیم کنند خنثی تر ومقصرتر از همیشه گوشه این گود پرمتهم خودنمایی می کنند.


مردم هم بر پایه همان باورها وفرهنگ قومیتی همیشگی خود دراین بازه زمانی کاررا بجای رساندند که نه تنها ذهنیت مثبتی ازاستان نباشد که اتفاقا با عملکردشان تشدید کننده باور وتفکری منفی دراین زمینه بودند که بیش از همه دود این انتخاب به چشم خودشان خواهد رفت.


هم تبعات مشخص است وهم مقصران این اتفاق ،امروز هم هشدارها داده شد تا شاید مسئولان درمقام مطالبه گر ظاهرشوند ودلایل این انتخاب را بررسی و نقاط ضعف وقوت را شناسایی کنند تا از اتفاقات بعدی وانتخابا هایی این چنینی جلوگیری شود.

تاریخ درج :  1399/5/26

تعداد بازدیدها : 1289

ارسال نظر