تفاوت فاحش در آمارهاى كشورى و استانى

حريق چند هكتار از درختان زاگرس را نابود كرد؟



تفاوت فاحش در آمارهاى كشورى و استانى

 

 

قصه آتش سوزی جنگل ها ومراتع در کهگیلویه وبویراحمد سر دراز دارد،از بهار وتابستان گرفته تا پاییز باید منتظر نشست ودید باز از کدام نقطه فریاد استیصال وناله بلوط ها به گوش می رسد .بلوطهایی که برای زندگی وسرپا ماندن سالیانی دراز جان کنده اند به یکباره ودر مساحتی وسیع می سوزند تا ثابت شود ما میراث داران خوبی برای آیندگانمان نبوده ونیستیم.



امسال ۱۶۵۸هکتار جنگل و مرتع استان دچار خسارت شد

اما آنچه این روزها جای تعجب وسوال دارد آماری است که از خسارت آتش سوزی ها منتشر شده.آنطور که مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد می گوید:از ابتدای سال جاری تا کنون 70فقره آتش سوزی درجنگل ها ومراتع این استان رخ داده که درپی این اتفاق 1658هکتار جنگل ومرتع دچار خسارت شده است.



این آمار در شرایطی منتشر شده که داده های پایش ماهواره ای  سازمان سنجش فضایی کشور درتیروخرداد ماه جاری حرفهای دیگری برای گفتن دارد.



مطابق داده های ماهواره ای سازمان  در تاریخ 28 تیرماه جاری 1414هکتار از مساحت جنگل ها ومراتع بخش کبگیان بویراحمد دچار حریق شد که با احتساب آتش سوزی قبلی در این بخش درتاریخ 23 تیر کل مساحت دچار حریق به بالغ بر1871 هکتار می رسد.



براساس همین تصاویرمحدوده دچار حریق در دره لیر کهگیلویه نیز در زمان تصویربرداری 1607 هکتار تخمین زده شده است. که با درنظر گرفتن  آتش سوزی قبلی دراین نقطه درتاریخ 16تیر با مساحتی بالغ بر 1353 کل مساحت سوخته تا تاریخ 26 تیر 2960 هکتار برآورد می شود.



همچنین کل مساحت دچار حریق در دره لبک کهگیلویه  623 هکتار ومنطقه دیل گچساران نیز 358هکتار تخمین زده شده است.



در آتش سوزی منطقه لوداب نیز آنچنان که تصاویر ماهواره ای می گوید 333هکتار جنگل ومرتع طعمه حریق شده است.



آنطور که تصاویر نشان داده در آتش‌سوزی محدوده شهر دهدشت در تاریخ 12 خرداد هم محدوده سوخته 745 هکتار تخمین زده شده است.



اما درجریان آتش سوزی ادامه دار وغم انگیز منطقه حفاظت شده خائیز آنطور که این تصاویر درتاریخ 12خردادنشان می دهد محدوده دچار حریق 4095 هکتار بوده است.



مقایسه وسر جمع کردن همه این داده ها تنها در ماههای خرداد وتیر ماه کافی است تا مشخص شود فاصله ازاین آمارها تا آن آمارهای ارائه شده از طرف مسئولان از کجا تا به کجا می رسد.
 


خسارت آتش سوزی هانسبت به گذشته کمتربوده!

البته معاون عمرانی استاندارنیز هم نظر با حکمتیان تاکید دارد: خسارات امسال آتش سوزی ها نسبت به سالهای گذشته کمتر بوده است.

عزیز فیلی ادامه می دهد:این حساسیت مردمی ورسانه هاست که سبب شده تا حجم آتش سوزی ها دراستان بیشتر به نظر بیاید درصورتی که آتش سوزی جنگلها درکهگیلویه وبویراحمد از سایر استانها بیشتر نیست.



آمارهای منتشر شده غیرواقعی است

اما فعالان محیط زیست استان نسبت به ارائه وانتشار این آمارها نظر دیگری دارند وبر غیر واقعی بودن آن تاکید دارند.

دبیراجرایی تشکل نهضت سبز زاگرس که سابقه حضور در جریان چندین اطفای آتش سوزی  را دارد مخفی کاری وعدم شفافیت در زمینه خسارات وارده شده را بی معنا می داند وبه ابتکارجنوب می گوید:وقتی مدیرکل منابع طبیعی ومسئولان آمار را کمتر اعلام می کنند موضوع آتش سوزی ها دراستان بصورت یک بحران دیده نمی شود وبه موازات آن نه اعتبار،نه بالگرد ونه تجهیزاتی دراختیار استان قرار نخواهد گرفت ودر ردیف اعتباری جدید نیز سهمیه ای اعمال نمی شود.



امید سجادیان اضافه می کند:چرا باید مسئولان ما باغیر واقعی نشان دادن آمار زحمت خودشان را زیر سوال ببرند و کهگیلویه وبویراحمد را ازاستانهای اولویت دار در زمینه آتش سوزی خارج کنند وباعث شوند تا مردم وخاومت مسئله را جدی نگیرند.



این فعال محیط زیست تاکید می کند:اگر آمارشفاف و واقعی باشد برنامه ریزی هم واقعی تر خواهد بود چرا که دلایل آتش سوزی، مناطق مستعد حریق، توپوگرافی منطقه و...در طی این فرآیند مشخص خواهد شد ودر پرتو آن می توان درحوزه آموزش،پیشگیری واحیا نیز عملکرد بهتری را به نمایش گذاشت.



دستگاهها ارائه شفاف آمار را در دستور کارخود قرار دهند

تناقض وعدم شفافیت درآمار آتش سوزی وتبعات ناشی از آن آن هم دراستانی که بالغ بر 90 آتش سوزی های آن دراثر عامل انسانی وعمدی رخ می دهد وهرساله نیز با حجم وسیعی از حریق های ناخوانده  دست وپنجه نرم می کند قطعا همان پیامدهای جبران ناپذیری را خواهد داشت که سجادیان بر آنها تاکید داردوآنچنان که یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور هم می گوید: بی‌اهمیت شمردن آتش‌سوزی‌های جنگلی و تنظیم نکردن طرح‌های مدیریتی برای احیای عرصه‌های طبیعی می‌تواند منجر به وقوع پدیده‌های طبیعی سنگین‌تری مانند سیل و رانش زمین شود.


سیاه منصور تاکید می کند:سازمان‌های متولی باید تغییراتی در برنامه‌های مدیریتی خود ایجاد کنند و تمامی سازمان‌های متولی لازم است ارائه شفاف آمار خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی را در دستور کار خود قرار دهند.

تاریخ درج :  1399/7/15

تعداد بازدیدها : 1159

ارسال نظر