همه گيرى فقر

١٥ درصد جمعيت كهگيلويه و بوير احمد تحت پوشش كميته امداد هستند


 همه گيرى فقر


سالانه ٥ درصد به مددجويان افزوده مى شود



١١٠هزار و ٤٢٢ نفر در استان مددجوى كميته امداد هستند

 

 

کهگیلویه وبویراحمد طی همه سالهای گذشته بار سنگین محرومیت را به دوش خود کشیده ،این بار نه تنها برای خود استان که برای مردم هم تاوان سنگینی داشته وباعث شده تا چرخ زندگی شان آنطور که باید نچرخد .



تحت پوشش قرار دادن اقشارضعیف وآسیب پذیر توسط نهادهای حمایتی یکی از همان گام های بلندی بود که درکشور وبه تبع آن استان برداشته شد تا شاید کمی از دردهای مردم کم کند.




کمیته امداد یکی ازهمین نهادها بود که هم راستا با سایر نهادها از جمله بهزیستی،تامین اجتماعی ،موسسات خیریه و.... وارد عمل شد تا تعدادی از مردم را زیر چتر حمایت خود بگیرد.



اما با این وجود وآنطور که آمارها نشان می دهد همچنان وهرساله برتعداد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان اضافه می شود وبه نوعی  شاهد وسیع تر شدن وبازتولید چرخه فقر درجامعه ای هستیم که کمترین تلاش را برای توانمندسازی وکارآفرینی دارند.



درست دی ماه سال ۹۸ بود که  خبری از مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه وبویراحمد بر روی سایت این نهاد قرار گرفت ونشان داد تا چه اندازه فقر در این استان ریشه دوانده یابه عبارتی برخی سیاست ها به آن دامن زده است.



قباد مبشری گفت:یک هفتم جمعیت ۷۹۰ هزار نفری استان تحت پوشش این نهاد هستند.



وی با بیان اینکه این استان با وجود پتانسیل‌های زیادی که دارد، زیبنده نیست که یکی از فقیرترین استان‌های کشور باشد، گفت: ۴۳هزار و ۳۲۱ خانواده نیازمند حمایت در سطح استان شناسایی شده و تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارند که این تعداد خانوار جمعیتی بالغ بر ۱۰۶ هزار نفر هستند که یک هفتم جمعیت بیش از ۷۰۰ هزارنفری استان را شامل می شود.


مبشری از تحت پوشش قرار دادن ۱۳هزار از این افراد تحت عنوان تبصره ۱۴ خبرداد وبیان کرد: این افراد تمکن مالی نداشته و پس از زیر پوشش قرار گرفتن کمیته به آنها کمک معیشت ماهانه پرداخت می شود.



مدیرکل کمیته امداد خاطرنشان کرد: البته علاوه بر افراد تحت پوشش این نهاد، تعدادی از افراد در استان هستند که تحت پوشش سایر نهادها از جمله بهزیستی، بنیاد شهید و تامین اجتماعی هستند.




حالا با گذشت بیش ازیکسال از تاریخ  ذکر شده معاون حمایت وسلامت کمیته امداد استان در زمینه جزئیات افراد تحت پوشش این نهاد به ابتکارجنوب گفت:جمع مددجویان تحت پوشش این نهاد دراستان ۳۱ هزار و۵۲ خانوار بوده که شامل ۶۶ هزار و۶۲۳ نفر می شود.



روحیانی تعداد مددجویان تحت پوشش تبصره ۱۴ این نهاد را هم ۱۴هزار و۷۱۰ خانوار ذکر کرد وافزود:این تعداد خانوار شامل ۴۳ هزار و۷۹۹ نفر است.



به گفته وی هرساله بین ۳ تا ۵ درصد به افراد تحت پوشش کمیته امداد اضافه می شود.



البته مدیرکل امداد استان نیز بهمن ماه جاری درخبری که بر روی خبرگزاری صداوسیما منتشر شده، با بیان اینکه ۱۵ درصد جمعیت  کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش کمیته امداد هستند، گفت:هم اکنون  ۱۱۰ هزار و ۴۲۲ نفر در استان از طرف این نهاد حمایت می‌شوند.آماری که البته منهای آمار سایر نهادهای حمایتی ازجمله بهزیستی،موسسات خیریه و...است.



درمیان اما متاسفانه تلاش های ابتکارجنوب برای دسترسی به آمار ده سال گذشته مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و مقایسه آن با آمار فعلی به نتیجه نرسید و  وحوزه آمار وبرنامه ریزی بنابر دلایلی ازجمله نداشتن اجازه و... از ارائه آمار خودداری کرد.



اما در این میان سیاست خروج افراد از چرخه حمایت مولفه مهم دیگری که درکنار تحت پوشش قرار دادن افراد توسط نهادهای حمایتی تعریف شده والبته مقایسه آمارهای موجود خود مبین میزان موفقیت آنها در توانمدسازی اقشار آسیب پذیر جامعه است.



 درهمین راستا مدیرکل کمیته امداد  در آذرماه ۹۸ گفته: ۱۲۳۹ خانوار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بر اساس برگ خریدهای مختلف توانمندسازی خودکفا شده و از چرخه حمایت این نهاد خارج شدند.


مبشری تشریح کرد:خروج مددجویان از چرخه حمایتی این نهاد بر اساس فاکتورهای مختلفی ازجمله معافیت از سربازی، تأمین مسکن، ازدواج، آزادی سرپرست از زندان، درمان بیماری و فوت و همچنین استقلال مالی و خودکفایی مددجو درنتیجه اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی است.



حالا و آنطور که معاون حمایت وسلامت کمیته به ابتکارجنوب گفته طی سالجاری علاوه برا معرفی برای آموزشهای مهارتی،فنی وحرفه ای  ۳ هزار و۴۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی نیز برای توانمند کردن مددجویان به آنها پرداخت شده است.



سیاست وبرنامه هایی که البته هنوز وبرخلاف ادعاها با اهداف ترسیم شده فاصله زیادی دارد.باید یادآور شد با شرايط اقتصادى كنونى، سياست هاى كلان شكست خورده فقر زدايى و توانمند سازى مددجويان و روند رو به رشد متقاضيان در استفاده از امكانات نهادهاى حمايتى ،همه گيرى فقر امر دور از ذهنی نیست.این راهمان آمار افزایشی ۳ تا ۵ درصدی افراد تحت پوشش نیز تایید می کند.

تاریخ درج :  1399/12/26

تعداد بازدیدها : 922

ارسال نظر