فرسودگی 220 کیلومتر شبکه توزیع آب یاسوج

مدیرعامل شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:

 

فرسودگی 220 کیلومتر شبکه توزیع آب یاسوج

 

مدیرعامل شرکت آبفای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دلیل شکستگی مفرط لوله‌ها در یاسوج اختلاف شدید ارتفاع و دلیل دیگر فرسودگی خط شبکه آب است که متعلق به ۴۰ سال پیش بوده در یاسوج از 650 کیلومتر شبکه آب ۲۲۰ کیلومتر شبکه توزیع آب ما قدمت بالای ۳۰ تا ۴۰ سال دارد.

 

به گزارش ابتکارجنوب، به مناسبت سالگرد تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب اسفندیار برخه در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت رسانه‌ها در حوزه آب گفت: ۱۱ دی ماه مصادف با تشکیل شرکت های آب و فاضلاب در سراسر کشور است که یکمین سالگرد تشکیل این شرکت را تبریک می‌گویم.

 

وی گفت: شرکت‌های آبفا رسالتی بر عهده دارند که رساندن آب سالم بهداشتی به شهروندان مهم‌ترین رسالت آنها بوده که ما شرکت خدمات‌رسان هستیم و به صورت مستقیم با مشترکین خود در شهر و روستاها ارتباط تنگاتنگی داریم.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یک اداره خدماتی با کارهای سنگین و با پراکندگی جمعیت و توپوگرافی خاص استان که تعداد 9 شهرستان را پوشش می‌دهیم تعداد ۱۸ شهر و ۱۰۱۸ روستا را آبرسانی می‌کنیم روستاهایی که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند.

 

برخه گفت: تعداد 1640 روستا داریم که 1018  روستا تحت پوشش شرکت آبفا قرار داشته و بقیه دارای تنش آبی بوده که با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود.

 

وی به تعداد انشعابات آب در سراسر استان اشاره کرد و گفت تعداد ۲۶۰ هزار و ۲۹۴ فقره انشعاب داریم که از این تعداد 191 هزار و ۹۸۰ فقره انشعاب شهری و تعداد ۶۱ هزار و ۵۹۹ فقره روستایی است و همچنین بیش از ۶۰ هزار انشعاب فاضلاب در سراسر استان داریم.

 

این مسئول گفت: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۱۷ انشعاب آب فروختیم و همچنین تعداد ۱۵۸۵ انشعاب فاضلاب فروخته شد و نقطه قابل توجه شرکت آبفای استان که از نقطه تامین آب تا جایی که آب را تحویل مشترک می‌دهیم برای هر متر مکعب آب ۲۸۰۰ تومان هزینه پرداخت می‌کنیم اما مردم و مشترکین برای هر مترمکعب تنها ۹۰۰ تومان به ما می‌پردازند که ۱۹۰۰ تومان برای هر متر مکعب ضرر پس می‌دهیم.

 

این مسئول در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما این بود که در سال ۱۳۹۹ وزیر وقت نیرو تعرفه‌ای به نام آب امید معرفی کرد که برای هر مشترک ۵ متر مکعب مجانی بوده و هزینه پرداخت نخواهند کرد که در ماه یک میلیارد تومان زیان روی دست شرکت گذاشته است.

 

وی گفت: مشکلی که همیشه در شهر یاسوج مرکز استان وجود دارد و گریبانگیر شرکت بوده توپوگرافی و اختلاف ارتفاعی است که وجود دارد از منبع آب معصوم آباد در بلندترین نقطه تا پایین ترین نقطه در شرف آباد حدود ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد که برابر با ۲۰ بار بوده اما باید استاندارد ۱۲ تا ۱۶ بار باشد و دلیل شکستگی مفرط لوله‌ها در یاسوج اختلاف شدید ارتفاع و دلیل دیگر فرسودگی خط شبکه آب است که متعلق به ۴۰ سال پیش بوده در یاسوج از 650 کیلومتر شبکه آب ۲۲۰ کیلومتر شبکه توزیع آب ما قدمت بالای ۳۰ تا ۴۰ سال دارد.

 

مدیرعامل شرکت آبفای استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع خبرنگاران گفت: این چالشی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و اصلاح و ترمیم برای ما مشکلات بسیاری ایجاد کرده است از مجموع ۸۳ میلیون متر مکعب آب تولیدی در سال تنها ۴۹ میلیون مترمکعب مصرف مشترکین است و ۵۵ درصد هدر روی و پرت آب داریم.

 

برخه گفت: از سیاست‌های آبفا در سطح کلان جلوگیری از هدر روی آب است که در هر سال درصدی از جلوگیری را خواهیم داشت و خوشبختانه در سال اخیر ۱۳ درصد از پرت آب جلوگیری کردیم و توانستیم به وسیله آن و همچنین قرائت به روز کنتورهای روستایی حقوق نیروهای خود را پرداخت کنیم.

 

وی افزود: در شرایطی خاص در اول سال ۱۴۰۰ سکان آب و فاضلاب استان را به دست گرفتیم روزهای اول مشکل یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی را داشتیم همچنین می‌بایست حقوق صد نفر پرداخت می‌شد.

 

برخه گفت: در بدو ادغام با بدهکاری ۲۵۰ میلیارد تومانی روبرو بودیم در این ۹ ماه کل پرداختی به پرسنل و شرکتهای حجمی و خرید تجهیزات و حقوق بازنشستگان ۷۴ میلیارد تومان پرداختی بوده است.

 

وی تصریح کرد: تعداد پرسنلی که در آبفا تحت هر عنوانی انجام وظیفه می‌کنند ۶۰۸ نفر بوده که استاندارد شرکت به ازای هر 2600 مشترک یک نیرو بوده که می‌باید جذب می‌شد اما ما ۴ تا ۵ برابر ظرفیت نیرو داریم که همین باعث شده یک شرکت زیان‌ده باشیم.

 

برخه گفت: در بحث اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۰ تزریق اعتبارات حدود ۲ برابر سال قبل را داشتیم که اعتبارات ابلاغی از ردیف های مختلف بخش آب در ۶ ردیف اعتباری بوده که شامل استانی همچنین نفت و گاز و متوازن که ۸۸ میلیارد تومان مصوبه داشتیم و تخصیص از این محل ۳۶ میلیارد تومان یعنی حدود ۳۴ درصد بوده و در ردیف اعتباری زلزله سیسخت ۱۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یعنی ۴۹ درصد تخصیص داده شد.

 

برخه افزود: در بحث مجتمع‌های روستایی از ۲۹ میلیارد تومان اعتبارات حدود ۶۱ درصد تخصیص داشتیم.

وی با بیان تخصیص سایر ردیف‌های اعتبارات آبرسانی در استان گفت: خلاصه از مجموعه ۱۸۳ میلیارد تومان اعتبارات مصوب، ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان یعنی ۴۵ درصد تخصیص را دریافت کردیم.

 

برخه بیان کرد: در این مدت سه کیلومتر شبکه، ۱۵ کیلومتر توسعه شبکه، ساخت 8500 متر مکعب مخزن، سه حلقه چاه و بهسازی ۱۴ چشمه را در سراسر نقاط استان اجرا کردیم افزود: در فاضلاب شهر یاسوج اعتبار مصوب ۱۴۰۰ ما ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دوگنبدان ۱۳ میلیارد تومان، دهدشت ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و همچنین ۲۲ میلیارد تومان برای فاضلاب چرام و 5 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فاضلاب سی‌سخت تخصیص ۱۴۰۰ در بخش فاضلاب بود.

 

وی گفت: امسال یک خط اعتباری جدید در بخش اعتبارات محرومیت زدایی به استان تزریق شد و آبرسانی به روستاهای محروم و دارای تنش آبی که 208 میلیارد تومان بوده و برای آبرسانی به ۱۸۴ روستا در نظر گرفته شده است.

 

برخه با تشریح این اعتبارات گفت: هفته گذشته وزیر نیرو تفاهم‌نامه‌ای با سپاه در بخش محرومیت زدایی امضا کردند تا برای جذب این اعتبارات اقدام شود که ربطی به برنامه و بودجه و اعتبارات استانی ندارد اگر این اعتبارات تخصیص داده شود مشکلات زیادی از روستاهای ما برطرف خواهد شد و پیمانکار این پروژه نیز قرارگاه امام حسن مجتبی است که در استان ما بسیج سازندگی سپاه با تفاهم‌نامه‌ای که با آبفا منعقد کرده کار را انجام خواهد داد که در آن حدود ۱۰ مجتمع روستایی تعریف شده است.

 

وی به اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان هم اشاره کرد و گفت: در حوزه اعتبارات سفر رئیس جمهور از کل پروژه‌های استان دو پروژه را مصوب کردند که یکی اصلاح آب شهر یاسوج با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان در طول دو سال است اگر این اعتبار تخصیص داده شود و همچنین اعتبار فاضلاب شهر چرام با ۴۰ میلیارد تومان، کاری بزرگ در حوزه آب و فاضلاب استان صورت خواهد گرفت.

 

برخه افزود: در حال حاضر تصفیه خانه فاضلاب چرام ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به خاطر یکسری انتقادات محیط زیستی این پروژه در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه در تنگ کناره یاسوج ۳۰ متر افت آب چاه ها را داشته‌ایم گفت حدود سه سال پیش تصفیه خانه اضطراری شهر یاسوج عملیات اجرایی آن شروع شد که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان اوراق و پول به این پروژه تزریق شده تا بتوانیم تا پایان سال آن را وارد مدار کنیم هر چند ۲۰ درصد این پروژه باقی مانده و چهار و نیم کیلومتر خط انتقال دارد و ۵۰۰ متر دیگر نیاز دارد تا به پایان برسد.

 

وی به مشکل آبداران در استان اشاره کرد و گفت: در هفت ماه آخر سال ۱۳۹۹ وضعیت آبداران در استان به مشکل امنیتی و سیاسی برخورد کرد تا این که مطالبات آنها از سال ۱۳۹۷ تا آبان سال ۱۴۰۰ با کمک هایی که توسط آبفای کشور و استانداری و برنامه و بودجه صورت گرفت محقق شد که بخشی از طریق وام و بخشی هم از طریق آبفای کشور بود.

 

برخه با بیان اینکه مشکلات آبداران باعث از دست رفتن آسایش خانواده آنها و همچنین سلب آسایش و دغدغه خاطر همکاران ما در آب و فاضلاب استان شده بود گفت: همچنین مشکل جذب نیروهای اضافی از جمله ۵۳ نفر نیرو باعث مشکلاتی برای شرکت آب و فاضلاب استان شده بود و این تعداد نیرو به صورت غیرقانونی و غیر اصولی جذب شده بودند که یکی از کارهای ما منفک کردن این تعداد از بدنه شرکت آب و فاضلاب بود.

 

برخه با بیان اینکه تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم و برخی از دلایل قطعی آب از دست ما خارج شده بود گفت: یکی از دلایل قطعی آب قطعی برق به خصوص در حوزه‌هایی که در انتهای شبکه قرار دادند یعنی قلعه‌رئیسی و دیشموک بود که نارسایی برق موجب مشکلاتی در حوزه آب شد.

 

وی با بیان اینکه تعداد ۱۹۷ ایستگاه پمپاژ داشتیم که در هر هفته ۷ پمپ آب ما دچار سوختگی می شد گفت: بعضی از این پمپ ها تا ۳۲۰ میلیون تومان برخی دیگر تا ۱۱۰ و تا ۲۰۰ میلیون و یا ۸۰ و یا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت آنها بود که ضرر بزرگی نصیب شرکت آب و فاضلاب استان شد.

 

برخه تصریح کرد: چالش دیگر شرکت آب و فاضلاب استان یعنی سرقت کابل های برق است که در دهدشت طی یک ماه سه بار کابل جایگزین کردیم و این چالش ها همواره پیش روی شرکت آب و فاضلاب استان بوده است.

تاریخ درج :  1400/10/12

تعداد بازدیدها : 356

ارسال نظر