متروپل داغی سیاه برای شهری عزادار

 

گزارش ابتكار جنوب از فاجعه آبادان؛

 

متروپل داغی سیاه برای شهری عزادار

 

 

ابتکارجنوب، سیمین غافلی// چهل و چهار سال پس از حادثه سینما رکس در آبادان، فاجعه ای دیگر غم عالم را بر سر آبادان آوار کرد تا حال ناخوش مردم این شهر پس از سال ها جنگ، خاک، درد بیکاری ، فقر و ... بازهم خرابتر شود.

 

 حوالی ساعت ۱۲:۵۰ روز دوشنبه 2خردادماه بود که ساختمان ۱۰ طبقه تجاری_اداری متروپل در آبادان ریزش کرد و بسیاری از هموطنان آبادانی در زیر آوار ماندند. خبری که روی سر همه مردم ایران آوار شد و داغی به داغشان اضافه کرد؛ متروپل ریخت.

 

در دقایق ابتدایی حادثه مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ازسوی تیم‌های جمعیت هلال احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حادثه ،  احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند، خبری که ساعاتی بعد به نوعی تکذیب و عنوان شد اطلاع درستی از افراد گرفتار در زیر آوار وجود ندارد.

 

حدود 4ساعت از حادثه ریزش ساختمان متروپل گذشته است که خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشوراز جان باختن پنج تن و مصدومیت 26 نفر خبر می دهد. خبری که عمق فاعجه را لحظه به لحظه بیشتر می کند و تن خانواده های بسیاری را در آبادان می لرزاند؛ خانواده هایی که عزیزانشان در لحظه حادثه در ساختمان متروپل حضور داشتند و حالا هیچ خبری از آن ها نیست.

 

باگذشت زمان شرایط سازه متروپل حساس تر شده و هر لحظه بر ترس ریزش کل ساختمان بر روی جمعیت در حال امداد رسانی افزایش می یابد به شکلی که احسان عباسپور فرماندار آبادان در گفت و گویی اعلام می کند با توجه به شرایط محل حادثه متروپل و سازه‌ای که متاسفانه غیرپایدار است و هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد، از مردم تقاضا داریم که از تجمع و حضور در محل حادثه جداً خودداری کنند.

 

با افزایش تعداد مصدومان و فوتی های حادثه متروپل در روز اول، رئیس کل دادگستری خوزستان دستور قضایی برای بررسی علت ریزش ساختمان متروپل آبادان صادر میکند تا شاید آلامی برای درد مردمی باشد که عزیزانشان در زیر آوار متروپل است. چشم هایی دل نگران که امید را به انتظار نشسته اند ، در کوچه های اطراف متروپل که غرق در خاک و آوار بتن و آهن است.

 

در این میان و در حالی که بیش از 5 ساعت از حادثه ریزش متروپل گذشته است، رئیس جمهور که در سفر عمان به سر می برد، به معاون اول خود دستور داد تا ضمن اعزام گروه های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

 

حوالی ساعت 21 و در حالی که  کمتر از 9 ساعت از ریزش ساختمان گذشته است، تعداد جانباختگان حادثه به 6 نفر افزایش پیدا می کند. در این میان سگ‌های تجسس هلال‌احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی می کنند و دستگاه‌های زنده یاب نیز ۳ نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا میکنند.

 

با بالارفتن آمار مصدومان و فوتی های حادثه متروپل، رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز در دستوری خواستار رسیدگی به سانحه ریزش ساختمان در آبادان می شود. جمعیت در حوالی ساختمان متروپل افزایش یافته و نیروهای عملیاتی و امدادی، انتظامی و امنیتی همه در منطقه هستند. همه برای کمک رسانی به افراد زیر آوار دست به دست هم داده اند.

 

خانواده های مضطرب و نگران بسیاری در کوچه های اطراف ساختمان در انتظار عزیزانشان هستند و همه چشم ها به متروپل دوخته شده است، به حجم عظیم آهن و بتن و خاک ... نیروهای مردمی و امدادی با کمک وسایل اولیه مثل بیل و کلنگ و سطل و هرچه که در اختیار دارند در حال نجات افراد از زیر آوار هستند حتی برخی از مردم با دست سنگ ها را جا به جا می کنند تا شاید عزیزی را از زیر آوار نجات دهند.

 

یکی از افرادی که در حال امدادرسانی است با چهره ای درهم، خشمگین و پر از بغض فریاد می زند: "خاک بر سر آبادان شد. بدبخت شدیم. خدا می داند چقدر آدم زیر آوار گرفتار است. کمک کنید. رفیق هایم زیر خاک هستند. کلی آرزو دارند. بعد می زند زیر گریه و به جست و جو زیر آوار ادامه می دهد."

ساعات ابتدای روز دوم این حادثه، وزیر کشور و معاون اقتصادی رئیس جمهور به منظور بررسی وضعیت حادثه ریزش متروپل و تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران وارد منطقه می شوند. شمار جانباختگان به 10 نفر رسیده است و خبرهای تکان دهنده از یک فاجعه به گوش می رسد؛ آمار جانبختگان احتمالا بالا است و جمعیت چشم انتظار در خیابان های اطراف متروپل نیز گواه این مساله است.

 

در حالیکه وارد روز دوم حادثه شده ایم، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از  احتمال گرفتاری ۵۰ نفر زیر آوار خبر می دهد. خبری که با اخبار روز اول حادثه اندکی متفاوت اما هرچه که باشد شاید امیدها را تاحدودی زنده می کند که افراد کمتری زیر آوار هستند. در آبادان همه جا صحبت از حسین عبدالباقی سازنده و مالک متروپل است. همه به دنبال آن هستند که ببیند چه سرنوشتی در انتظار این فرد است. در این میان در حالی که بیش از 25 ساعت از وقوع حادثه گذشته است، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد. علی رغم انتشار این خبر بسیاری از مردم آبادان و خانواده های جانباختگان معتقد هستند که عبدالباقی نمرده است و شایعات مختلفی میان مردم دست به دست می شود.

 

با وجود اینکه در اطراف ساختمان علائم خطر نصب شده اما مردم از این محدوده عبور میکنند و به محل ساختمان نزدیک می شوند. از طرف دیگر وقوع گرد و غبار و وزش باد شدید کار آواربرداری و امداد و نجات را سخت‌تر کرده است. نیروهای امداد و نجات با بلندگو از مردم می‌خواهند که صحنه خطر را ترک کنند. در همین شرایط ناگهان ساختمان دچار لغزش شده و از مردم می‌خواهند که با سرعت از محدوده دور شوند و مردم به سرعت به سمت کوچه‌های اطراف می‌روند.

 

مردم آبادان، اعم از زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان خردسال این شهر هر لحظه ای که می توانند به کوچه های اطراف متروپل می آیند و با راه اندازی دسته های عزاداری، سینه زنی می کنند، دمام می زنند و به یاد عزیزانشان که مظلومانه زیر آوار جان خود را از دست دادند اشک می ریزند. بسیاری از مردم به صورت خودجوش از سراسر خوزستان برای امدادرسانی و عزاداری به آبادان آمده اند تا با هم استانی هایشان همدردی کنند.

 

با گذشت بیش از 30 ساعت از زمان حادثه، بخش دیگری از ساختمان متروپل ریزش می کند و سه امدادگر در این حادثه اسفناک دچار حادثه می شوند. در این میان دادستان عمومی و انقلاب خبر دستگیری 11 نفر در ارتباط با متروپل را اعلام و می گوید با توجه به تاکید دادستان کل کشور در برخورد با متخلفین پروژه ساختمان، تاکنون ۱۱ نفر را به عنوان مسببین و متخلفین دستگیر کرده‌ایم که با قرار تامین مناسب، تحت بازداشت هستند و تحقیقات در حال انجام است.

 

علی رغم اینکه شایعاتی بسیاری در فضای مجازی در خصوص زنده بودن حسین عبدالباقی مالک متروپل مطرح است، دادستان عمومی و انقلاب اهواز همه شایعاتی که در خصوص زنده بودن مالک ساختمان مطرح است، را کاملا تکذیب می کند. نیروهای امدادی و عملیاتی به صورت شبانه روز در حال آوار برداری هستند و بدون هیچ توقفی روند جست و جو ادامه دارد. بیشتر از 50 ساعت از ریزش متروپل گذشته است و تعداد فوتی های این حادثه به 14 نفر رسیده است. وزیر کشور که از اواخر روز اول حادثه در آبادان حضور دارد، مرتباً به محل حادثه می آید و شرایط را بررسی می کند.

 

برخی از مردم آبادان ازجمله عدنان مطوری و همسرش، با سگ های شخصی خود و به صورت خودجوش برای کمک رسانی و کشف افراد گرفتار در زیر آوار به محل ریزش متروپل آمده اند. آن ها می گویند که نگران همشهری های گرفتار خود هستند و دوست دارند هرکمکی که از دستشان بر می آید ، انجام دهند. هرچند که در این خصوص رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از اضافه شدن تیم های سگ های جست‌وجو و نجات هلال احمر برای شناسایی محبوسین زیر آوار ساختمان متروپل در آبادان خبر داده است و میگوید از هموطنان تقاضا می‌شود از آوردن سگ‌های خانگی به محل حادثه جدا خودداری کنند تا تیم‌های آنست هلال احمر بتوانند کار تخصصی خود را انجام دهند.

 

 

سه روز از حادثه گذشته است روند جست‌وجوی افراد گرفتار و محبوس در زیر آوار متروپل امروز ۴ خردادماه که سومین روز از حادثه است بدون وقفه در حال انجام است و همه ی عوامل امدادی از هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس، نیروهای مردمی، مدیریت بحران و... با حضور در منطقه سعی در تسریع روند آواربرداری دارند. بر اساس گفته شاهدان در ساختمان متروپل یک کافه قرار داشته که تعدادی از مردم در زمان حادثه در این کافه حضور داشته‌اند و اکنون در زیر آوار محبوس هستند. همچنین یک آبمیوه‌فروشی در پایین ساختمان متروپل قرار دارد که بنا به گفته یکی از شاهدان ۴ نفر در زیر آوار آن قرار دارند. شرایط بخش‌های باقی‌مانده از ساختمان متروپل بسیار خطرناک است و برخی ستون‌های این ساختمان کج شده و احتمال ریزش ساختمان براساس گفته وزیر کشور و دیگر مسئولان حاضر در محل وجود دارد.

 

بسیاری از مردم در خیابان‌های اطراف این ساختمان تجمع کرده و نگران افراد گرفتار در زیر آوار هستند. مردم خواهان ارسال تجهیزات و ماشین‌آلات بیشتر برای سرعت‌بخشی به روند آواربرداری هستند و حتی برخی از آن‌ها می گویند اگر به ما تجهیزات داده شود خودمان نیز دست به کار می‌شویم تا عزیزان‌مان را از زیر آوار بیرون بیاوریم. با توجه به احتمال ریزش بقایای ساختمان متروپل و تجمع مردم در اطراف ساختمان، نیروهای امدادی مرتبا سعی در تخلیه منطقه دارند تا خطری حاضران در محل را تهدید نکند.

 

مردم آبادان شبانه روز و بی هیچ چشم داشتی، در جبهه خدمت رسانی به نیروهای امدادی و مردمی حاضر در صحنه کمک می کنند. آن ها از آب گرفته تا غذا و توزیع ماسک و جمع آوری زباله ها پای کار هستند و از هیچ کمکی دریغ نمی کنند. در این مسیر زن و کودک و پیر و جوان همه در جبهه خدمت رسانی حاضر شده اند تا اندکی درد همشهریانشان را با کمک به آن ها بکاهند.

 

با آغاز روز چهارم حادثه تعداد فوتی ها 16 نفر و مصدومان 37 نفر اعلام می شود. وزیر کشور در خصوص آخرین وضعیت آوار برداری عنوان می کند روند آوار برداری همچنان در حال انجام است و متوقف نشده است. مردمی که در کوچه های اطراف متروپل هستند اما با چشم های خیس و دل های نگران حس می کنند روند آوار برداری تاحدودی کند است و امکانات باید در منطقه بیشتر شود؛ موضوعی که کارشناسان آن را چندان درست نمی دانند و معتقدند که حضور دستگاه های بسیار زیاد در منطقه خطر ریزش ساختمان را بیشتر می کند.

در خوزستان عزای عمومی اعلام شده است و فضای غم همه شهر را پر کرده است. همه مردم چشم انتظار افرادی هستند که در زیر آوار گرفتارند و کوهی از آهن و بتن روی آن ها پوشانده است و پس از 4 روز امید کمی برای زنده ماندن افراد گرفتار زیر آوار باقی مانده است. در هیاهوی آوار برداری و دل های خون مردم، استاندار خوزستان برای کاهش آلام مردم در مصاحبه ای عنوان می کند عدم رعایت ضوابط فنی در ساختمان متروپل مورد پیگرد شدید قرار خواهد گرفت و با صاحب ساختمان و سازندگان آن و عواملی که در شهرداری دخیل بودند با اشد مجازات برخورد خواهد شد.

 

در ساعات بامدادی روز پنجشنبه 5خردادماه، با اعلام درخواست حضور آمبولانس در محل آواربرداری و هجوم مردم به سمت محل برای مشاهده، فریادهای یکی از افراد مبنی بر ریزش ساختمان موجب می شود تا به دلیل ازدحام جمعیت و هجوم افراد در صحنه تعدادی از امدادگران در حین فرار دچار صدمه شوند. براساس اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان با حضور کارکنان فوریت‌های پزشکی حاضر در منطقه این افراد به صورت سرپایی مداوا شدند و چند نفر نیز برای مداوای بیشتر به بیمارستان‌های شهیدبهشتی و ۱۷ شهریور اعزام شدند. هجوم مردم در زمان خروج اجساد از زیر آوار یکی از مسائلی است که بارها از سوی مسئولان مورد انتقاد قرار گرفته اما همچنان به آن بی توجهی می شود.

 

حوالی ساعت 11:30 چهارمین روز از حادثه مترو تعداد جانباختگان به 18 نفر افزایش می یابد و تلاش برای یافتن دیگر افراد گرفتار در زیر آوار بدون هیچ وقفه ای ادامه می یابد. علی رغم اینکه میان مردم صحبت هایی مطرح است که ممکن است عملیات آوار برداری ساختمان متروپل را متوقف کنند اما وزیر کشور در مصاحبه ای می گوید تا زمانی که احتمال زنده ماندن حتی یک نفر در متروپل وجود دارد آواربرداری انجام می‌شود.

 

داستان عبدالباقی میان مردم پایانی ندارد و همچنان بحث بر سر زنده ماندن و یا فرار او مطرح است اما دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان از طریق بررسی ژنتیک (DNA) توسط پزشکی قانونی خبر می دهد.

خطر ریزش ساختمان متروپل افزایش یافته است. خانواده ها به شدت نگران عزیزانشان هستند.

 

یکی از آن ها می گوید: "ما هیچی نداریم. 4تا از اعضای اصلی خانواده من زیر آوار هستند. من هیچی نمیخوام فقط میخوام از زیر آوار بیرون آورده بشن. آخه چه بلایی که به سر ما اومده. خون عزیزای من ریخته شده و ما همه داغداریم."

در روز چهارم حادثه مقام معظم رهبری در پیامی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان را تسلیت میگویند و دستور می دهند ضمن سرعت عمل برای کاستن از تلفات، مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات قرار بگیرند و از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود. پس از این دستور، رئیس جمهور با برگزاری جلسه ای فوق العاده، 4 دستور خطاب به مسئولان و مدیران اجرایی در حادثه متروپل آبادان صادر می کند.

 

با آغاز روز پنجم حادثه، تعداد جانباختگان 22 نفراعلام می شود. در این میان معاون اول رئیس جمهور برای اجرای دستورات رئیس جمهور و پیگیری این دستورات و همچنین بررسی آخرین وضعیت ساختمان متروپل وارد آبادان می شود. پیش از ظهر نشده با کشف 4 جسد دیگر، تعداد جانباختگان به 26 نفر می رسد. مردم لحظه به لحظه نگران تر می شوند. استرس فضای خیابان های منتهی به متروپل را پر کرده است. لرزش متروپل خطر ریزش این ساختمان را افزایش داده است اما نیروهای عملیاتی با تمام توان در حال انجام آوار برداری هستند.

 

مخبردزفولی معاون اول رئیس جمهور در بازدید از متروپل میگوید در حادثه متروپل فساد گسترده‌ای میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده وجود دارد که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. او می گوید ممکن است برای آواربرداری نیاز به تخریب برخی از خانه‌ها باشد و یا خانه‌ای آسیب ببیند که دولت در این زمینه خسارات را جبران خواهد کرد. پس از این صحبت، تعدادی از خانه های اطراف متروپل تخلیه و تخریب می شوند تا روند آوار برداری سرعت بگیرد.

 

در ساعت ابتدایی روز ششم تعداد جانباختگان حادثه به 29 نفر افزایش می یابد. عملیات آوار برداری دیگر با دست و بیل و کلنگ انجام نمی شود، بلکه ماشین آلات سنگین در محل حضور بیشتری پیدا کرده اند و کار آواربرداری با سرعت بیشتری در حال انجام است.

 

اکنون در هفتمین روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل هستیم، روند آوار برداری بسیار با سرعت بالایی در حال انجام است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص اتمام عملیات آوار برداری می گوید نمی‌توانیم زمان مشخصی برای پایان آواربرداری متروپل اعلام کنیم زیرا در هر مرحله آواربرداری باید کار جست‌وجو و نجات را نیز انجام دهیم.

 

با توجه به تغییر زاویه ساختمان متروپل واقع در خیابان امیری، امکان حضور نیروهای مردمی برای آواربرداری وجود ندارد و این عملیات توسط ماشین‌آلات سنگین در حال انجام است. با توجه به احتمال بالای ریزش ساختمان متروپل، در حال حاضر هیچ نیروی امدادی و عملیاتی در داخل ساختمان نیست و عملیات در ضلع‌های کناری ساختمان در حال انجام است. در ساعات گذشته شایعه بیرون آوردن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار متروپل و انتقال وی به بیمارستان توسط فرماندار آبادان تکذیب شد.

 

بر اساس گفته نیروهای امدادی که گاهی به درون ساختمان مراجعه می‌کنند، ساختمان هر چند دقیقه غرش می‌کند و صدای مهیبی در درون آن می‌پیچید که نشان‌دهنده عدم استحکام و احتمال بسیار زیاد ریزش آن است. در بخش‌های خارجی ساختمان همچنان بوی تعفن به مشام می‌رسد. سگ‌های زنده‌یاب هلال‌ احمر در منطقه مستقر هستند تا در صورت احتمال مشاهده افرادی در زیر آوار به محل اعزام شوند.

 

در این میان استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت جست‌وجوی پیکرهای مفقودان حادثه متروپل گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است. اکنون پیکر ۲۹ نفر از زیر آوار خارج شده است. از این ۲۹ نفر، سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن باقی پیکرها هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا درخواست آخرین خانواده‌ای که ادعا دارد فردی بر اساس مستندات در زیر آوار هست را پیگیری و پیکرها را خارج کنیم.

 

اینکه عملیات آواربرداری چه زمانی به اتمام می رسد یا در چه زمانی متروپل فروخواهد ریخت چیزی است که شاید باید فقط گذشت زمان آن را به ما اثبات کند.

 

در روز هشتم حادثه هستیم و عملیات آوار برداری به مرحله ای حساس رسیده است. چشم های مردم منتظر یافتن افراد باقی مانده زیر آوار هستند.

آوار برداری به جایی رسیده که می گویند چند جسد مشاهده شده اما شرایط خروج آن ها بسیار دشوار است. نیروهای امدادی با حضور در محل و افزایش توان خود در تلاشند تا بتوانند در محل بستنی فروشی جنازه پیدا شده را خارج کنند.

 

جمعیت چشم انتظار بعد از دوساعت آوار برداری خروج یک جسد را مشاهده می کند و پس از آن نیز دو جسد دیگر خارج می شود. نیروهای عملیاتی و امدادی برای خروج یکی از پیکرها که گفته می شود زن است، پارچه سفید به دست گرفته و دور محل اکتشاف گرفته اند، غیرت و انسانیت را می توان به چشم دید دور همان پرده سفیدی که دست مردانی است که زیر سقف ریزان متروپل ایستاده اند و در تلاش برای خروج یک زن از زیر آوار هستند.

 

تعداد فوتی ها به ۳۱ نفر رسیده است و وارد روز نهم شده ایم. بخش های از ساختمان متروپل توسط کارشناسان و نیروهای متخصص ایمن سازی شده است تا بتوان عملیات آواربرداری را ادامه داد زیرا لرزش سقف ها و دیوارهای متروپل کار را بسیار دشوار کرده بود. اکنون نیز ساختمان تکان هایی دارد و گاهی همه نیروهای عملیاتی براساس دستور فرمانده میدان از محل ساختمان تخلیه می شوند تا فاجعه به بار نیاید.

ساعت هایی از روز نهم نگذشته است که خبر افزایش آمار جمعیت جانباختگان به ۳۴ نفر از سوی فرماندار آبادان اعلام می شود. جست و جو همچنان سخت در حال انجام است.

 

در این میان سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان از فوت ۵ دانش آموز خبرمی دهد. خبری تلخ ؛ سه دانش آموز از خرمشهر و ۲ دانش آموز از آبادان در این حادثه جان باختند.

 

چشم های خانواده های بسیاری به گذر زمان دوخته شده است تا شاید عزیزی از متروپل خارج شود و دلی آرام بگیرد اما بوی تعفن اجساد فضای منطقه را پر کرده است و شاید دیگر امیدی برای کسی باقی نماند.

تلاش برای جستجوی تمامی پیکرهای زیر آوار توسط گروه های امداد و نجات همچنان ادامه دارد ...

 

تاریخ درج :  1401/3/11

تعداد بازدیدها : 435

ارسال نظر