بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه نیستند

معاون غذا و داروی علوم و پزشکی شیراز در گفت و گو با ابتکار جنوب:

بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه نیستند
 

تغییر قیمت هزار و ۱۷۰ قلم داروی پرمصرف  همزمان با اجرای طرح “دارویار”
 
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،گفت : ملاک قیمت گذاری داروها، سایت سازمان غذا و دارواست .

به گزارش “ ابتکار جنوب “ ، دکتر محمد جواد راعی  با بیان اینکه  ملاک قیمت دارو ، قیمت  درج شده  بر روی آن نیست ، افزود :  ملاک قیمت گذاری داروها ، سایت سازمان غذا و دارو به آدرس  fdo@sums.ac.i می باشد که تمام قیمتهای  به روز شده دارو در این سایت موجود است  و در کنار آن تعرفه خدمات دارویی  بر قیمت  دارو اعمال می شود به نحوی که در مراکز دولتی  کمتر ودر مراکز خصوصی این تعرفه بیشتر است.

 وی  با بیان اینکه  در نسخه ها ، یک قلم دارو با یک تعرفه ، دوقلم دارو  با یک تعرفه و سه قلم دارو  به بالا( تا ده قلم هم که باشد ) یک تعرفه مشخص دارد افزود: این موضوع برای داروهای بدون نسخه هم  تا یک مبلغی تعرفه میخورد و پس از آن ، قیمت دارو  ثابت می شود.

وی  با بیان اینکه قبل از اجرای طرح دارویار، داروها با ارز دولتی وارد شده و قیمت  گذاری  و توزیع می شدند اظهار کرد: از تیرماه امسال به بعد با شروع طرح دارویار ، مواد اولیه  وارداتی داروها  و ساخت دارو با ارز نیمایی صورت می گیرد که همین موضوع، به  افزایش چندین برابری قیمت داروها منجر شده است.

* دلیل جایگزینی ارز نیمایی ،در تولید دارو قاچاق معکوس و مصرف بی رویه دارو بود
دکتر راعی در خصوص دلائل جایگزین شدن ارز نیمایی به جای ارز دولتی گفت :  داروها با قیمت پایینی تولید می شدند و در اختیار شرکت های پخش و داروخانه ها قرار می گرفت که درنهایت خیلی از این داروها، سر از کشورهای اطراف درمی آوردند و پیامد آن، قاچاق معکوس و مصرف بی رویه دارو بود که در این راستا ، وزارت بهداشت، تصمیم گرفت که ارز دولتی را کنار بگذارد  و تولید دارو را با ارز نیمایی ادامه بدهد و بنا را براین گذاشت که  پرداختی از جیب بیمار تغییر نکند که درصورتی که همان دارو با نسخه تهیه شود، مبلغ مابه التفاوت که به قیمت دارو اضافه می شود در قالب یارانه اصلاح ارزی و ارز ترجیحی از طرف بیمه ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه قیمت داروها بطور   میانگین  با رشد ۲۰۰ نا ۳۰۰ درصدی مواجه شده افزود : در حال حاضر با توجه به تغییر قیمتها ، بیمه ها شناور است و مقرون به صرفه است که از طریق نسخ بیمه  دارو تهیه شود.  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ بازرسی از سطح داروخانه های استان  از زمان اجرای طرح دارویار اشاره کرد و گفت : عمده تخلفات داروخانه ها در زمینه گرانفروشی و عدم ارایه خدمت بیمه  است که پذیرش نمی کنند و بصورت آزاد دارو را به مشتریان عرضه می کنند.

* نسخ دستی ، امکان تخلف را بیشتر می کند:
وی بیشتر تخلفات داروخانه ها را بر روی نسخ دستی عنوان کرد  و افزود :  در نسخ الکترونیک  امکان تخلف نیست. دکتر راعی ، در خصوص مشکل حال حاضر حوزه دارو  گفت : بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه نیستند که در این راستا مقرر شده در مراحل بعدی، به تدریج تعداد اقلام تحت پوشش بیمه افزایش پیدا کند تا مردم متحمل هزینه های گزاف نشوند. وی از تغییر قیمت هزار و ۱۷۰ قلم داروی پرمصرف طی اجرای طرح دارویار خبر داد و اظهار کرد : در برخی داروها مثل بالزامیک این افزایش قیمت خیلی محسوس بود.
 
دکتر راعی با تاکید به اینکه مردم اگر احساس می کنند در خرید دارو در حق شان اجحاف  شده، از داروخانه ها  درخواست فاکتور کنند ،افزود : داروخانه هاموظف اند فاکتور دارو را به بیماران ارائه کنند و درصورتی که داروخانه ها فاکتور دارو را  به مشتری ارایه ندهند،  تخلف محسوب شده و باید به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شوند.   وی  به سامانه شکایت تلفنی ۱۹۰ اشاره کرد و گفت : مردم تخلفات داروخانه ها را از طریق این سامانه تلفنی گزارش کنند یا از طریق  اتوماسیون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، شکایت خود را پیگیری کنند.
 
 
تاریخ درج :  1401/9/9

تعداد بازدیدها : 63

ارسال نظر