حاشیه نشینی درانتظار مستاجران

افزایش اجاره بها دریاسوج موجب نگرانی مردم شده است

 

حاشیه نشینی درانتظار مستاجران

 

 

عرصه زندگی امروز وبیش از همیشه بر مستاجرینی تنگ است که دراین فصل سال باید از این مشاور املاکی به آن مشاور املاکی بروند تا شاید در بازار لجام گسیخته قیمت ها ودرسایه خلاقانونی همه این سالها دربازار مسکن بتوانند بالاخره وبا پیدا کردن خانه ای هرچند کوچک نفسی همراه با درد بکشند.

 

مردم مستاجر این روزها نگرانند ودائم در پستوهای ذهنشان باخودشان دو دوتا چهارتا می کنند که با این هشت گروی نه چگونه از پس رهن های قابل توجه و  اجاره خانه و سایر هزینه های سرسام آور زندگی خود بربیایند.

 

افزایش بی سابقه اجاره مسکن در مرکزاستان درسایه بی انصافی ها برخی مالکان باعث شده تا این روزها نه تنها هیچ اجاره نشینی خوش نشین نباشد که برعکس هرشب وروز را با خیالی پریشان تر از همیشه سپری کند و آرزوی خانه دار شدن را نیز رویایی غیر قابل باور وتحقق مقابل خود ببیند.

 

درتمام این روزها وشرایط سخت نه مصوبات رئیس جمهور ونه مسئولان نتوانسته آشفته بازار اجاره را سامان دهد وگردن مستاجران مانند همیشه از مو باریک تر بوده است.

 

25درصد جمعیت کشور اجاره نشین هستند

آنچنان که یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه  ۲۵ درصد جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند.گفت: متأسفانه در یک سال اخیر قیمت مسکن افزایش یافته و در این شرایط کنونی بخش عمده‌ای از خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان توان خرید مسکن را ندارند.

 

مجید کیان‌پور ادامه داد: افزایش تسهیلات خرید مسکن تنها راه بهبود وضعیت بازار مسکن نیست باید تولید مسکن را افزایش داد چرا که این مهم در ساماندهی بازار مسکن نقش بسزایی دارد.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به سمت تولید مسکن و اجاره دادن آن سوق دهیم، تصریح کرد: باید از حمایت‌های بخش خصوصی در راستای کاهش اجاره بها نیز بهره برد.

افزایش 50 تا100درصدی اجاره بها دریاسوج

اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج از زاویه قابل تامل تری به موضوع نگاه می کند وپیش از مصوبات رئیس جمهور درباره افزایش اجاره بها با بیان اینکه طی امسال تا ۵۰ و حتی ۱۰۰ درصد افزایش اجاره بهاء در شهر یاسوج داشته ایم  گفته بود: قیمت اجاره بها در این شهر خودسرانه تعیین می شود و ملاک خاصی وجود ندارد البته بیشتر صاحبان خانه قمیت اجاره بهاء خانه خود را مطابق اقساط وام خود تنظیم می کنند که کاملا اشتباه است.

 

عنایت رضایی ادامه داد: در صورت ادامه روند افزایش اجاره بهاء در شهر یاسوج با حاشیه نشینی و چادر نشینی در این شهر مواجه خواهیم شد.

 

  وی نبود زیرساخت لازم مسکن، گرانی مصالح ساختمانی  و پایین بودن قدرت خرید را از دیگر عوامل گرانی اجاره بهاء در سطح کشور و به تبع در شهر یاسوج عنوان کرد.

 

مردم مستاجر نگران از افزایش قیمت ها

مسئول صنف مشاوران املاک یاسوج البته پس از اعلام مصوبه هم عنوان کرد:افزایش اجاره بها دریاسوج موجب نگرانی مردم شد.رضایی  یادآور شد:تاکنون فرمول افزایش نرخ در معاملات مسکن وجود نداشته و همین امر موجب افزایش قیمت ها شده است.


رضایی تاکید کرد: افزایش بی سابقه اجاره بهاء در شهر یاسوج از مهمترین اثرات نبود قانونی خاص در معاملات مسکن است.


باید قیمت‌ها کارشناسی شود
باهمه اینها معاون اقتصادی هم درگفت وگو با یکی از خبرگزاری ها بدون اینکه مسئولیت خاصی را متوجه حوزه خود بداند با بیان اینکه مردم در خصوص قیمت اجاره بها نگرانی‌های بسیاری دارند، گفت: افزایش اجاره بها در استان به خصوص شهر یاسوج، به یک دغدغه برای اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است.

 

حشمت الله صمیمی دوست افزود: ساخت و تولید مسکن می‌تواند در متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار مسکن مؤثر باشد.

 

وی بیان داشت: با توجه به تقاضای مردم، نظارت بر این بازار بیشتر شده و مشاورین املاکی که قراردادهای غیر متعارف می‌بندند نیز شناسایی می‌شوند چرا که این امر سبب اختلال در بازار و افزایش قیمتها می‌شود.

 

صمیمی دوست افزود: باید قیمت‌ها کارشناسی شده و نظارت و کنترل بر مشاوران املاک نیز انجام شود.

 

مردم مستاجر زیربار فشارهای اقتصادی امروز بیش از هر زمانی دیگری نگران سقف های لرزان بالای سرشان هستند و هر لحظه بیم رسیدن موعد اجاره خانه ای را دارند که هیچ مصوبه وقانونی نتوانسته آن را کنترل ومدیریت کند.

تاریخ درج :  1399/4/18

تعداد بازدیدها : 1078

ارسال نظر