موزه ها، ماشین زمان و سفر به گذشته

موزه ها، ماشین زمان و سفر به گذشته

 


حامدبهشتی، راهنمای موزه یاسوج // امروزه در تمام کشورهای جهان توجه به ایجاد موزه های متعدد و متنوع برای جذب گردشگر وجود دارد.


در واقع باید گفت سالهای متمادی زیادیست که در بسیاری از شهرهای مطرح در سراسر جهان موزه به عنوان یکی از اصلی ترین شناسه ی معرفی فرهنگ و داشته های تمدنی  مردمان آن مناطق محسوب میشود.


از سوی دیگر بعضی از این موزه ها در گذر زمان آنقدر در میان عموم و افکار مردم جهان معروف و مطرح شده اند که خود به تنهایی از اصلی ترین موارد جذب حداکثری گردشگران خارجی در یک کشور محسوب میشوند.


اما موزه ها چه خصوصیتی دارند و کدام ویژگی در این مکانها باعث شده از دیر باز انسانها به موضوع موزه و موزه داری و ایجاد فضایی به نام موزه توجه کنند.


در ادامه باید گفت برای پاسخ به سوالات مطرح شده درباره چرایی نیاز به احداث موزه ها میتوان موارد متعددی را مطرح کرد اما آنچه که به کنجکاوی انسان برای دانستن درباره ناشناخته ها مربوط میشود از نظر نگارنده این متن بیشتر جلوه گری میکند.


بدون شک از دیرباز تاکنون انسان به مقوله زمان گذشته و چگونگی زندگی نیاکانش در روزگاران پیشین توجه کرده است که این امر به کنجکاوی نوع بشر و رازهای سربمهر  ناشناخته زندگی اجتماعی انسان مربوط میشود.


در این بین باید گفت با ورود به ساختمان یک موزه و تماشای بخش های مختلف آن انسان میتواند به گذشته سفر کند و به بسیاری از سوالات خود درباره گذشته اطلاعاتی به دست بیاورد. در واقع در یک برداشت ادبی میتوان موزه ها را به عنوان یک ماشین زمان تصور کرد ماشین زمانی که همیشه رویای انسان ها برای سفر به گذشته بوده است.


در همین راستا وقتی که به سالن یک موزه وارد میشویم و از نزدیک با ابزارآلات جنگی،ظروف و اشیا بازمانده از گذشته ها برخورد میکنیم مثل این میماند که  به دوران ساخت آن اشیا تاریخی سفر کرده ایم و از نزدیک شاهد زندگی روزمره مردمان این کره خاکی در چند هزار سال پیش بوده ایم.


از سوی دیگر با نگاهی ریز بینانه تر به نقوش و طرح های کار شده بر روی ظروف سفالی و مفرغی داخل موزه ها میتوان تا حدودی به افکار، علایق و برداشت انسان سازنده آن اشیا تاریخی  پی برد که این موضوع خود شگفت انگیز ترین خصوصیت بازدید از موزه ها تلقی میشود چرا که شما  بجز موزه ها در هیچ کجای  مکانی نمیتوانید به افکار و اعتقادات و علایق انسانی متعلق به هزاره های دور پی ببرید،


همچنین در این باره میتوان گفت موزه ها آینه تمام نمای بازتاب فرهنگ،تاریخ و افکار انسانهای قرون گذشته محسوب میشوند که انسان امروزی با مشاهده اشیا نگهداری شده در این مکان (موزه ها) میتواند به گذشته های دور سفر کند تا پیوندی میان خود و نیاکان دیروزش برقرار کند.


در پایان میتوان گفت آنچه را که کتابهای علمی- تخیلی از دیرباز در رابطه با سفر انسان به گذشته در قالب خیالپردازی مطرح میکردنند اینبار در واقعیت موزه ها در ژانر جذابی برای بازدیدکنندگان به تصویر میکشند تا دنیای پر رمز و راز زندگی گذشتگان را در قالب دستاوردهایی چون سفال گری، مفرغ سازی،طلاکاری،گلنبشته ها و تمام اشیاهای تاریخی کشف شده در معرض دید عموم علاقمندان به سفر در زمان قرار دهند.

 

تاریخ درج :  1400/12/9

تعداد بازدیدها : 1078

ارسال نظر