اقدام فوری برای خروج روستاها از بن بست بی آبی

اعتبارات بی سابقه در حوزه آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد؛

 

اقدام فوری برای خروج روستاها از بن بست بی آبی

 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در برنامه گفت و گوی زنده تلویزیونی شبکه دنا به مناسبت هفته دولت گفت: در سفر ریاست محترم جمهوری وقت در سال ۱۳۹۵ دو پروژه آبرسانی برای استان تعریف شد. آبرسانی به مناطق حاشیه یاسوج از تنگ‌ کبوتری با اجرای مخزن ۵۰۰۰ متر مکعب یکی از آنها بود که ۹۰ درصد ساخت مخزن انجام شد و در بحث خط انتقال با وجود مشخص شدن پیمانکار اما معارضات مردمی اجازه کار نداد، شورای تامین پیگیری های متعددی داشتند اما مخالفت های مردم همچنان اجازه ادامه کار را نداده و مانع اجرای خط انتقال ۷ و نیم کیلومتری است.



اسفندیار برخه گفت: تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج هم پروژه دوم بود که در فاز اول افزایش ۲۲۰ لیتری ظرفیت آبرسانی به یاسوج را در برنامه داشت، این طرح نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۴۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است، ۳ پیمانکار فعال دارد و تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد و مشکل شهرک های الغدیر و ولایت برای همیشه حل می‌شود.
وی افزود: در سفر ریاست محترم جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز دو مصوبه خوب گرفتیم.
برخه ادامه داد: اصلاح و توسعه شبکه آب شهر یاسوج با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان ( که ۴۰ میلیارد تومان آن حدود یک ماه پس از سفر تخصیص داده شد) یکی از مصوبات بود که قرار است طی دو سال این مبلغ تخصیص داده شود.



مدیرعامل آبفا استان گفت: هم اکنون ۱۳ پیمانکار در نقاط مختلف سطح شهر یاسوج در حال فعالیت هستند و ۵ پیمانکار ترمیم آسفالت هم داریم که در حال کار هستند.


وی گفت: بخش زیادی از شبکه آب یاسوج به سالهای دور زمانیکه شهرداری متولی آبرسانی بود، بر می گردد، باید بگویم  ۷۰ درصد از شبکه های توزیع شهر یاسوج فرسوده است. خوشبختانه کار خوبی برای اصلاح شبکه ها انجام شده، در این میان قطعاً مزاحمت هایی برای شهروندان ایجاد شده، ضمن قدردانی از صبر و همراهی ها، از مردم عزیز شهر عذرخواهی می‌کنم، به هر حال کار عمرانی زمانبر است و ما باید اطمینان پیدا کنیم هم شبکه های توزیع و هم آسفالت با کیفیت خوب و قابل قبولی انجام می‌شود.


برخه ادامه داد: فاضلاب چرام به دلیل حساسیت های زیست محیطی، پروژه دوم ما بود که ۴۰ میلیارد اعتبار سفر ریاست جمهوری برایش مصوب شده و قرار است ظرف دو سال تخصیص انجام شود. این پروژه سال ۱۳۹۶ شروع شد و  تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت اما اکنون ظرف یکسال اخیر ۵۰ درصد پیشرفت داشته و به حدود ۷۰ درصد رسیده که بیش از ۲ برابر این چند سال است.



وی‌ با انتقاد از وضع بودجه ای چند شهر استان اشاره و بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ ما به همت استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی و  سازمان مدیریت و برنامه ریزی توانستیم بعد از چند سال مجوز ماده ۲۳ فاضلاب  شهر لنده و باشت و مناطق کمتر برخوردار یاسوج را بگیریم و الان این مناطق جداگانه اعتبار می‌گیرند و دیگر الحاق شده به سایر مناطق نیستند و طبعاً مشکلات خاص این ماجرا را هم ندارند.


وی به مباحث بودجه ای هم اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ ما ۱۲۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم تخصیص نیز ۶۲ میلیارد بود، در سال ۱۴۰۰ اما جهش خوبی را شاهد بودیم، ما ۵۵۰ میلیارد اعتبارات مصوب داشتیم تخصیص نیز حدود ۴۶۲ میلیارد تومان یعنی حدود ۹۰ درصد بود .



مدیرعامل شرکت آبفا در خصوص پروژه های محرومیت زدایی آبرسانی هم خاطرنشان کرد: در ردیف محرومیت زدایی ۲۱۷ میلیارد تومان بصورت نقد در بُعد محرومیت زدایی و رفع تنش آبی گرفتیم.



برخه در تشریح پروژه های محرومیت زدایی آب گفت: برای محرومیت زدایی در روستاها، آبرسانی به ۱۸۳ روستا با همکاری بسیج سازندگی در حال انجام است، در فاز اول ۷۰ روستا عقد قرارداد شده است، در حال حاضر ۱۶ روستا به صورت ۱۰۰ درصد کار شده و ۵۴ روستا هم در حال اجرا است که از ۱۰ تا ۹۰‌ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.



وی افزود: کارهای بزرگی شده، با همین اعتبارات ۱۰۴ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و ۳ باب مخزن ذخیره تکمیل شده است. ۲ باب مخزن ۱۰ و ۲۰ هزار برای یاسوج پیش بینی کردیم که مشکلی در مرکز استان نداشته باشیم.


برخه از چند مصوبه خوب ملی برای اعتبارات آب استان خبر داد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد بخاطر اقدامات خوب در بحث محرومیت زدایی و پس از استماع گزارش استاندار در این باره، رتبه ۲ کشور در حوزه عملیات اجرایی در پروژه های محرومیت زدایی کشور را به ما دادند و همین شد که مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان در فاز ۲ برای ما پیش بینی اعتبار کنند، ۳۲۶ میلیارد تومان هم اعتبار به دستور وزیر نیرو در این حیطه به منابع اعتباری ما اضافه شد.


برخه گفت: پروژه های ما در ماه های آتی به مرحله افتتاح می رسند، مهمترین پروژه ما در زمان پیش رو خط انتقال لوداب است که به زودی افتتاح می‌شود.


مدیرعامل شرکت آبفا در خصوص وضعیت تأمین آب در استان گفت: ۱۸۰ لیتر در ثانیه به آب شهرها اضافه کردیم بدون اینکه چاه جدید ایجاد کنیم این با تقویت پمپ ها ممکن شد. تنها شهر ما که مشکل آب ندارد گچساران است و آنهم به دلیل سد کوثر است این نشان می دهد سدهای کارشناسی شده می‌تواند چالش های ما در حوزه آبرسانی را به حداقل برساند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: ۱۳۹ پروژه فعال با هزینه ۴۵۵ میلیارد تومانی در حوزه آب و فاضلاب فعال هستند. نتیجه این پروژه ها بدون شک خروج شهرها و روستاهای استان از تنش آبی و بهبود شرایط مردم در حوزه آب است.

تاریخ درج :  1401/6/7

تعداد بازدیدها : 277

ارسال نظر