برخی درخواست ها بی دلیل مهر "محرمانه" می خورد

رئیس شورای شهر شیراز در گفت و گو با ابتکار جنوب:

 

برخی درخواست ها بی دلیل مهر "محرمانه" می خورد

 

محرمانه بودن این مصوبات شورا  در تضاد با شفافیت عملکرد شورای شهر نیست

 

ضرورتی ندارد همه درخواست های دستگاه ها به شورا مهر محرمانه بخورد

 

 

ابتکار جنوب _ زهره مرزبان// " مصوبات " ، این واژه برای  مردم‌  واژه آشنا و قابل فهمی است  و آنقدر روزانه  در رسانه های جمعی و مکتوب و  مجازی مورد استفاده قرار می گیرد که  برای همه به واژه ملموس و  قابل درکی تبدیل شده است ‌،  این مصوبات به دو گروه علنی و غیرعلنی یا بهتر بگوییم " محرمانه " طبقه بندی می شوند ، اما  آنچه باید به آن پرداخت اینکه  مردم درمورد مصوبات " غیرعلنی "   یا همان محرمانه یا کمتر اطلاع دارند ویا در مورد آن اصلا نمی دانند که دلیل این موضوع هم  پرداختن به آن  در جلسه " غیرعلنی " و  شکل " محرمانه  " بودن آن است.

 

 به گزارش " ابتکارجنوب "  ، مصوبات محرمانه  شورای  ششم شهر شیراز نیز از همین دسته است و آنطور که مهدی طاهری ، رئیس شورای شیراز می گوید این نوع مصوبات  در همه دوره های شوراهای قبلی  و از همان ابتدای تشکیل شوراهای شهر  وجود داشته و دارد و چیز تازه ای نیست  و بقول این عضو شورای شهر شیراز ، به دلیل توانمندی  شبکه های اجتماعی ، بازترشدن فضای اطلاعاتی طی دوره اخیر شورا ، نزدیکترشدن فاصله  اطلاعاتی  مردم به هم  و همچنین حساسیت مردم روی این مسائل به خاطر تکنولوژی های پیشرفته در این دوره بیشتر از ادوار قبل شورا در مورد این نوع مصوبات اطلاع رسانی می شود  .  این در حالی است که مهدی خانی ، عضو شورای شهر دور دوم و شوم شیراز می گوید که در دوره ما چیزی به نام مصوبات محرمانه و غیرعلنی نبوده است.

 

  • اما داستان مصوبات محرمانه شورا   چیست  ؟

چندی قبل  در فضای رسانه های مجازی خبری منتشر شد  که شورای ششم شیراز درقالب مصوبه محرمانه ای   با  کمک  ۱۴ میلیاردی به  درخواست محرمانه حرم مطهرحضرت شاهچراغ( ع)  موافقت کرده است. رییس شورای شهر شیراز با تایید درستی این خبر در خصوص فلسفه این مصوبات محرمانه به خبرنگار  " ابتکارجنوب " ، گفت:  به دلیل  اینکه سازمان های درخواست کننده  ، مهر محرمانه  بر درخواست مکتوب خود می زنند ، شورا نیز خود را ملزم می داند به لحاظ طبقه بندی دولتی که موضوع محرمانه تلقی شده ، در جلسه صحن شورا در قالب جلسات غیرعلنی موضوع را مطرح  و پیگیری و پاسخگی این نوع درخواست ها باشد.

 

وی در پاسخ به این سوال که  مصوبات  محرمانه  شورا،  با بحث شفافیت با مردم در تضاد  است و چرا  نامه درخواست  این سازمانها محرمانه به شورا  زده می شود؟ با رد تضاد  غیر محرمانه بودن این درخواست ها با شفافیت با مردم بیان کرد :   بحث شفافیت جزو قوانین کشور است و بحثی درآن نیست اما محرمانه بودن این مصوبات شورا  در تضاد نیز با شفافیت عملکرد شورای شهر نیست .

 

طاهری   گریزی به کمک ۱۴ میلیاردی شورا به آستان مقدس حرم‌مطهر حضرت شاهچراغ ( ع ) زد و گفت :  این سوال را نباید از من بپرسید که بصورت شفاف پاسخگوی رسانه شما هستم   بلکه باید از این دستگاه پرسید که تقاضای کمک را بصورت" محرمانه " مطرح  کردند؛ شما باید از این حرم‌مطهر بپرسید که چرا درخواست خود را در قالب نامه محرمانه به شورا ارائه کردند و ببینید آیا آنها هم مثل ما راحت و شفاف در مورد مسایل مرتبط با حوزه خود مثلا میزان نذورات و غیره  شفاف و صریح  و بی پرده پاسخ می دهند یا نه طاهری در  پاسخ به این سوال که شورای شهر شیراز  چه موضوعاتی را در قالب مصوبات  محرمانه دنبال می کند ؟ اظهار کرد:  مثلا  در قالب همین‌مصوبات محرمانه  ،دستگاهی برای یکی دونفر از مسئولین خود درخواست منزل استیجاری می کند یا اخیرا  نهادی برای مجمدعه وابسته به خود در قالب نامه ای محرمانه از شورا درخواست کمک کرده  که من‌نمی دانم چرا این نهاد به صورت طبقه بندی محرمانه درخواست خود را مطرح کرده و در این راستا ،شورا نیز به درخواست آنها به صورت غیرعلنی و محرمانه  پاسخ داده است.

 

وی با تاکید به اینکه چرایی این‌محرمانه بودن درخواست ها را باید از این دستگاه های درخواست کننده  پرسید ، افزود: همیشه و در همه دوره های  فعالیت شوراهای شهر عنوانی تحت نام " مصوبات محرمانه " و " غیرعلنی"   وجود داشته است و با توجه به  تکنولوژی پیشرفته و وجود شبکه های اجتماعی گسترده که در این دوره  شورا بسیار توانمند شده  و همچنین نزدیکترشدن فاصله اطلاعاتی مردم به هم، طبیعی است  که فضای اطلاعاتی بازتر شده و حساسیت ها در این رابطه بالاتر رفته است و این چنین موضوعاتی از سوی مردم رصد می شود که ماهم معتقدیم که  در این خصوص شفافیت باید بیشتر باشد چرا که دلیلی نمی بینیم که این درخواستها غیر علنی و محرمانه مطرح شوند.

 

 رئیس شورای شهر شیراز تاکید کرد: معتقدم مسائلی  که تنها جنبه امنیتی دارند،  باید در طبقه بندی  " غیرعلنی "  و  " محرمانه " قراربگیرند.

این عضو شورای شهر شیراز  در ادامه  گریزی به نامه محرمانه سال گذشته  استاندار فارس زد و گفت :  سال گذشته نامه ای  از سوی استاندار بصورت محرمانه به شورا آمد که در قالب آن وی  برای " معتادان متجاهر"  درخواست کمک کرده بودند؛ باید گفت این موضوعات خیلی ضرورتی ندارد که بصورت " غیرعلنی" و " محرمانه " مطرح شوند.

 

طاهری افزود : شاید دلیل  محرمانه بودن  نامه استاندار  و نگرانی  مساله مذکور این باشد که تصور  می شود که مخاطبان احساس  کنند که شهر شیراز مملواز معتاد است و  شورا   رقم هایی را برای کمک به این افراد معتاد متجاهر در نظر گرفته است.

 

  • موضوع تخلف مالی یکی از همکاران شهرداری مناطق شیراز

رئیس شورای شهر شیراز در ادامه این مصاحبه  ،به موضوع تخلف مالی یکی از همکاران شهرداری  یکی ازمناطق شیراز اشاره کرد و گفت : در این مساله ، روش برخورد روابط عمومی شهرداری حائز اهمیت بود و باید روابط عمومی شهرداری شیراز اینقدر در این رابطه حرفه ای عمل می کرد  که این موضوع شنیده شده و اعلام‌می کرد که شهرداری شیراز برای تنویر افکار عمومی  این موضوع  را با استدلال مورد برسی قرار می دهد  و بجای تکذیب کامل این خبر ، این موضوع را شفاف سازی می کرد.

 

وی با بیان اینکه این موضوع  دارای دو جنبه حقوقی  و عمومی است ،افزود : این‌مساله تا بحال به لحاظ جنبه حقوقی ، شاکی خصوصی ندارد و باید کلیت مساله  بجای " تکذیب خبر" ، از سوی روابط عمومی شهرداری شیراز برای اصحاب رسانه و مردم   شفاف سازی می شد.

 

  • مجوز دفن اموات از سوی چه سازمانی صادر می شود ؟

 در ادامه این گفت وگوی  رییس شورای  ششم شهر شیراز  با  خبرنگار " ابتکار جنوب " ،  طاهری در پاسخ به این سوال  که  آیا شهرداری مجوز  دفن اموات را صادر می کند ؟ با رد این موضوع  با بیان اینکه شهرداری برای دفن اموات مجوز صادر نمی کند، اظهار کرد:   براساس ماده ۵۵ شهرداری ها ،قانونا   باید تعیین تکلیف محل دفن را بعنوان آرامستان  مشخص  کند.

 

 وی با تاکید به اینکه  در محلی که آرامستان تلقی می شود ، اجازه دفن صادر می شود ، اظهار کرد : اجازه دفن متوفی برعهده  پزشکی قانونی است و این سازمان اجازه دفن صادر می کند  و باید گفت  از راههای قانونی ، اجازه دفن صادر می شود.

 

  • تدفین اموات در حرم‌مطهر حضرت شاهچراغ ( ع )

 رئیس شورای شهر شیراز در خصوص اجازه دفن در  حرم‌مطهر آستان  حضرت شاهچراغ ( ع )  گفت : این حرم‌مطهر با همه عزت و بزرگواری که دارد ،در آیین نامه  آرامستان های شیراز مصوبه دارد و در قالب آن ، حرم‌های مطهر شاهچراغ ، آستانه  و حضرت علی بن حمزه ،   اجازه دفن را  از شهرداری گرفتند و در این رابطه ،  حرم های مطهر  آیین‌نامه  آن را باید  به تصویب می رساندند که هنوز یکی دوتای این حرم های مطهر این آیین نامه را به تصویب نرساندند. که از جمله آنها حرم‌مطهر حضرت شاهچراغ (ع) است.

 

طاهری افزود :  اجازه اینکه یک‌محل به آرامستان تبدیل  شود ، بعهده شهرداری است اما اجازه دفن در این آرامستان برعهده  دیگر مراجع  بجز شهرداری است.

 

 وی با طرح این سوال که آیا  هرکسی را هرجایی  می شود دفن کرد ؟ تاکید کرد :  برای اجازه محل دفن  باید شهرداری اجازه صادر کند ودر قبرستان و آرامستان ، اجازه دفن اموات صادر می شود  و  در این راستا  نیزحرم‌مطهر شاهچراغ نیز مجوز دفن را  در محدوده ای که اجازه محل دفن  گرفته صادر می کند.

 

  • ادامه فعالیت دوچرخه های بی دود

 رئیس شورای شهر شیراز در خصوص  ادامه فعالیت دوچرخه های بیدود در سطح کلان‌شهر شیراز گفت : خداکند این شرکت کذایی بیدود به تعهدات خود عمل کند .

وی با بیان اینکه  شرکت  بیدود بدون هیچ دلیلی و به یکباره  دوچرخه های خود را از سطح شهر شیراز جمع آوری کرد و این موضوع به محل بحث و دعوا تبدیل شده است ، افزود :  برای تعیین تکلیف و حل مشکل ،شورا تاکنون حدود ۷ جلسه با  این شرکت داشته است . طاهری با اشاره به اینکه  در شورای پنجم  شرکت بیدود تقاضای افزایش قیمت می کند و  شورای پنجم نیز  با این درخواست آنها  مخالفت می کند ، اظهار کرد:   دقیقا  در زمانی که شورای پنجم  و ششم  در حال  دست به دست شدن بودند ،  شرکت بیدود ، سرخود و با تصمیم خود به دلیل  اینکه با افزایش قیمت آنها مخالفت شد،  شروع به جمع آوری کلیه دوچرخه ها کرد و از زمان تشکیل شورای ششم تا کنون حدود ۷ جلسه  در این رابطه برگزار شده  که آخرین جلسه آن مربوط به ۳ هفته پیش بود که صورتجلسه کردیم .

 

این عضو شورای ششم   شهر شیراز افزود : علی رغم  متون قراردادی که از اول با این شرکت داشتیم  اما تاکنون خیلی نسبت به شرکت بیدود انعطاف به خرج دادیم و برای فعالیت دوباره این شرکت رضایت دادیم حتی مواردی  که در قرارداد بین ما  و شرکت بیدود نبود نیز پذیرفتیم که  شرکت بیدود تعهد بدهد که از روز ۱۵ اردیبهشت سال جدید مجددا  به فعالیت خود ادامه دهد و در این راستا حتی متنی قید کردیم که درصورتی که این شرکت به تعهدات خود عمل نکند، خلعیت آن اعلام‌می شود و اطلاع رسانی خواهد شد که این شرکت در حق مردم‌چه خیانتی مرتکب شده است.

 

 وی بیان داشت : ما همه  در مقابل شرکت بیدود انعطاف  به خرج دادیم ، قراربود گستره فعالیت دوچرخه های بیدود تا ۱۰ هزار دوچرخه افزایش یابد  که این شرکت نتوانست به تعهد خود در این رابطه عمل کند  اما ما به حداکثر۲ هزار و ۵۰۰ دوچرخه هم  راضی شدیم و پذیرفتیم. همچنین بیدود درخواست افزایش قیمت داد که به این درخواست آنها  نیزعمل کردیم واین افزایش قیمت  را تا ۵ برابر لحاظ کردیم که ۴ قسمت از آن  ۵ قسمت را شهرداری بعنوان سوبسید پذیرفته است.

تاریخ درج :  1401/12/24

تعداد بازدیدها : 193

ارسال نظر