فرونشست، طرح ملى مسكن را عقب انداخت

فرماندار مرودشت در گفت و گو با « ابتکار جنوب »:

 

فرونشست، طرح ملى مسكن را عقب انداخت

 

متولیان احداث سد درودزن اذعان داشتند که این طرح ،ظرف ۵۰ سال منجر به خشکی دشت مرودشت می شود

همه خدماتی که به برنج کاران ارائه می شده قطع کردیم

 

 

ابتکارجنوب، زهره مرزبان// نتایج تحقیقات جمعی از پژوهشگران و  اساتید  دانشگاه شیراز ، حاکی از آن بود که  دشت مرودشت ،بعنوان» بحرانی ترین دشت ایران»  محسوب می شود   براساس این نتایج علمی ، تمام شهر مرودشت در حال فرونشست است !

در همین رابطه ،  فرماندار مرودشت در گفت و گو با خبرنگار «ابتکارجنوب « ، به پیشینه سد درودزن گریزی زد و گفت: کسانی که متولیان اصلی  احداث سد درودزن بودند درهمان زمان، اذعان داشتند که این طرح مطالعاتی ،ظرف ۵۰ سال بعد  منجر به خشکی دشت مرودشت می شود.

اسماعیل خوشبخت با بیان اینکه خشکسالی دشت مرودشت از دریاچه بختگان شروع شده و به  خرامه رسیده و تا شرق مرودشت ادامه پیدا کرده، افزود :  از پل خان به سمت تخت جمشید ، این خشکسالی پیش رفته  و در حال حاضر،در غرب مرودشت هم  در حال پیشروی است و تاثیرگذار است.

 

وی با تاکید به اینکه مسلما هرخشکسالی ، فرونشست در پی دارد ، بیان داشت : برداشت آب چاه ها ، مسلما تنها دلیل فرونشست دشت مرودشت نیست و معضل اصلی خشکسالی است نه برداشت بی رویه آب.

خوشبخت با بیان اینکه  پدیده پیشروی خشکسالی  و احداث سد درودزن را نمی توان  لغو کرد ،اظهار کرد : در این راستا، باید چاه هایی برای تامین آب شرب مردم داشته باشیم  تا بحران آب شرب هم  ایجاد نشود . فرماندار مرودشت گریزی به گذشته نیز زد و گفت : در فاصله ۲۰۰ متری  مسکن مهر ، زمینی برای احداث  مسکن ملی ، پیش بینی شده بود که در همان زمان نیز مثل الان ،  بخاطر مطرح شدن  پدیده فرونشست در دشت مرودشت،  موجبات تشویش اذهان عمومی فراهم شد، درحالی که  منطقه درنظر گرفته شده ،تنها پروژه جهش مسکن  ملی  کشور بود که به دستور  و هماهنگی استاندار  و بهترین اساتید حوزه خاک ،به مدت یک ماه ، تست خاک برای آن انجام شده بود و بلحاظ استقامت خاکی مورد تایید قرار گرفت و  طی این تست  ،  زمین‌مذکور ،فرونشست و تاثیرات آن را نشان نداد  و  مدیر کل مسکن و شهرسازی  هم این گزارش را تایید کرد.

 

فرماندار جوان  مرودشت با تاکید به اینکه  فرونشست زمین مساله  تمامی شهرهاست نه فقط مرودشت ، افزود :بخاطر همین  اجرای طرح جهش مسکن ملی در مرودشت نسبت به سایر شهرها عقب تر است  و  این مساله  دغدغه مااست

فرماندار مرودشت  گفت : اگرچه  بحث فرونشست دغدغه ای مهم است،اما خشکسالی که اتفاق می افتد ، دست ما نیست  و تنها به بخشی از آن می توانیم ورود کنیم چرا که خشکسالی تبعات الهی است و بحث خشکسالی با بحث برداشت آب متفاوت است

 

* اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با فرونشست  زمین :

خوشبخت افزود : برای مقابله با  فرونشست زمین اقدامات پیشگیرانه ای درمنطقه  مرودشت  انجام‌می شود که از جمله آنها پرکردن چاه های غیر مجاز  و مدرن کردن کشاورزی  و  همچنین ساماندهی  کشاورزی  منطقه و توسعه کشت های گلخانه ای  مرودشت است.

 

فرماندار مرودشت خشکسالی را رحمت الهی توصیف کرد و بیان  داشت : برای پیشگیری از خشکسالی بیشتر ، تمامی دستگاه های متولی این‌مقوله برخط شدند و در راستای ترویج‌ کشاورزی مدرن بجای سنتی  ،تلاش می کنیم که از جمله آنها ترویج و توسعه کشت های گلخانه ای است و در این راستا ، درمرودشت بالغ بر ۶۲ هکتار  زمین برای کشت گلخانه ای  در نظرگرفته شده است   و ۱۷ هکتار دیگر نیز به این کشت اختصاص  خواهیم داد و افتخار ما این است که تسهیلاتی به کشاورزان  پرداخت می شود تا کشاورزی مدرن را دنبال کنند و در  این راستا  ارائه این تسهیلات  برای کشت های گلخانه ای  تسریع شده است .

 

کشت برنج در منطقه کامفیروز مرودشت  چه توجیهی دارد ؟

فرماندار مرودشت در پاسخ به این سوال که در وضعیت کنونی بی آبی و خشکسالی و  همچنین فرونشست زمین در دشت مرودشت ، کشت محصول پرآب بری همچون برنج چه توجیه اقتصادی دارد ؟! گفت : در این راستا  همه خدماتی که به این کشاورزان قبلا ارایه می شده را قطع کردیم

فرماندار مرودشت افزود: بحث کشت برنج در منطقه کامفیروز  بحث دیگری  است که تبعات امنیتی - اجتماعی به دنبال دارد.

 

او بیان داشت : در این خصوص مصوبه ای داریم  که مستلزم  رصد  محکمی در این محور است.

خوشبخت در خصوص تامین آب شرب  نیز به « ابتکار جنوب «، گفت : آب شرب شهرستان مرودشت ، خرامه ، ارسنجان و شهر شیراز تا ۵ سال دیگر پشت سد ذخیره نگه داشته شده.

تاریخ درج :  1402/11/9

تعداد بازدیدها : 95

ارسال نظر