آيين نكوداشت بانوى تأثير گذار پروژه هاى آبشناسي و آب زير زمينى برگزار شد

باحضور اساتيد و دانشجويان دانشگاه شيراز؛ 

 

آيين نكوداشت بانوى تأثير گذار پروژه هاى آبشناسي و آب زير زمينى  برگزار شد

 

ابتكارجنوب، زهرا وصالى // آیین نکوداشت بانوی تاثیر گذار در پروژه های آبشناسی و آب زیرزمینی دانشگاه شیراز،  فرحتاج بهادری روز  یکشنبه ۲۹ بهمن در بخش علوم زمین و آب زیرزمینی دانشگاه شیراز با حضور اساتید، دانشجویان، کارمندان بخش علوم زمین و آبشناسی دانشگاه شیراز برگزار شد.

در این نکوداشت از زحمات خانم فرحتاج بهادری به پاس حدود  سی سال خدمات ارزنده آزمایشگاهی به بخش آب زیرزمینی و هیدروژئولوژی کشور تقدیر به عمل آمد.

فرحتاج بهادری  در سال ۱۳۳۸ در شیراز به دنیا آمد .   وی کارشناسی خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه شیراز در سال ۱۳۷۳ دریافت نمود و در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول آزمایشگاه هیدروشیمی در بخش زمین شناسی دانشگاه شیراز مشغول به کار شد. 

 

درست است که رشته هیدروژئولوژی در کشور ما به دلیل عملیات های میدانی دشوار و طاقت فرسا و ردیابی های مختلف  آب زیرزمینی به عنوان یک رشته مردانه شناخته شده است، اما نقش بانوانی همچون خانم فرحتاج بهادری که در بسیاری از پروژه های ارتباط با صنعت در پشت صحنه طرح ها، با انجام عملیات های آزمایشگاهی متعدد،  تاثیرگذاری خرد و کلان داشته اند، مورد توجه و غیر قابل اغماض خواهد  بود.  بانوان اثرگذار از جمله بانوان فعال در حوزه‌های علم، فن‌آوری، سیاست،‌ فرهنگ و اقتصاد با وجود تفاوت‌های فردی، دارای اهداف و دغدغه‌های مشترکی هستند و می توانند از ظرفیت های خود، در جهت اعتلای علم و دانش کمک شایان توجهی نمایند.

 

این بانو نیز با فداکاری ها و زحمات بی شماری که در کسوت کارشناس آزمایشگاه آبشناسی و هیدروشیمی بخش آب زیرزمینی دانشگاه شیراز در مدت حدود سی سال داشته است، توانسته در جهت پیشبرد اهداف کلان طرح های آبی نقش مؤثری از خود بر جا گذارد. بدین صورت که در آنالیز های سنگین ردیابی آب زیرزمینی  با مواد رنگی و مطالعات طرح های شاخص که قطعاً و یقیناً کار سخت و دقیقی بوده است، یک تنه و بدون کمک، همه داده های آزمایشگاهی را در وقت اداری، خارج از وقت با سعه صدر و صبر و دقت ممتاز و متمایزی که شاخصه اصلی شخصیتی ایشان می باشد، به سرانجام برساند و زحمات یک تیم ردیابی را ختم به خیر و منجر به نتیجه نماید.

 

وى در  ۶۰ طرح ارتباط با صنعت اساتید بخش دانشگاه شیراز همکاری مؤثر آزمایشگاهی داشته اند. علاوه بر آن  در پیشبرد بخش آزمایشگاهی بیش از ۱۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترای آبشناسی نیز  مؤثر بوده است. وظیفه شناسی و دقت  این بانوی تأثیر گذار در پروژه های آبشناسی انقدر پر رنگ است که پدر علم هیدروژئولوژی ایران دکتر عزت الله رییسی اردکانی  ایشان را مادر گروه آبشناسی دانشگاه شیراز ملقب کرد. مادر مهربانی که سال‌هاست به تار و پود وجود اساتید و دانشجویان گروه آبشناسی تنیده شده است. خوشرویی و مهربانی، آرامش و متانت،  دقت، تعهد، وظیفه شناسی و  مسئولیت پذیری  ایشان  بی تردید در پرورش نسلی از بهترین هیدروژئولوژیست‌های ایران در کنار اساتید برجسته این رشته در دانشگاه شیراز، مدیون افرادی چون اوست که شاید خیلی وقتها هم آنگونه که باید و شاید دیده نشده اند، اما حتی در عین نادیده بودن  ذره ای از  تعهد ایشان کسر نگردیده است.

 

ایشان در کسوت دستیاری بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی، اداری ، مالی بزرگانی همچون پروفسور عزت الله رئیسی اردکانی همکاری داشته اند و دکتر رئیسی بخشی از موفقیت‌های خود را مدیون وجود افرادی  همچون او می‌داند و معتقد است که خدا ایشان را مورد لطف قرار داده که سرکار خانم بهادری این شخصیت امین ، دقیق و سختکوش را در  مسیر زندگی حرفه ای ایشان قرار داده است.

 

 بنیانگذار ردیابی آب زیرزمینی با مواد رنگی در بسیاری از سدهای کشور،  پرفسور محمد زارع  استاد پیشکسوت بخش آب زیرزمینی دانشگاه شیراز ، در وصف او گفت :  «هرچه از وظیفه شناسی ، مسئولیت پذیری، دقت و  ارائه کمک به دیگران این بانوی محترم و مهربان بگویم کم گفته ام. بانویی که همیشه  پشت پیشخوان آزمایشگاه مشغول کار با دستگاه‌ها و انجام آزمایش‌ها هستند».

بانوانی همچون او که نقشی پویا و فعال در میدان تکلیف دارند و هرگز دست از تلاش برنمی‌دارد و ضمن حفظ روحیه زنانه و نقش‌آفرینی مؤثر در خانواده، پرچم تلاشگری را در هر عرصه‌ای که بتواند به اهتزاز در می‌آورند؛ شایسته تقدیر، تشکر و تجلیل هستند. این بانو نه تنها در عرصه کمک علمی، کاربردی و راهبردی مؤثر بوده اند؛ بلکه در سایر عرصه ها و نقش ها از جمله تأثیر گذاری و حمایت دیگران و دانشجویان، نقش آفرینی مادری، نقش کارمندی  نمونه و امین،  در شاخص ها و خصیصه های انسانی و کرامات اخلاقی نیز جزو سر آمدان اخلاقی ، مذهبی و دینی هستند.

 

بطوریکه آنقدر در بین هیدروژئولوژیست های ایران محبوب هستند که او را مادر گروه آبشناسان ملقب کرده اند. بله مادر واژه ای که در آن فداکاری ، دلسوزی ، مهربانی ، صبوری، محرم اسرار، پشتیبان ، خلوص، از خودگذشتگی، صمیمیت ذاتی مستتر است و گنجینه ای از صفات برجسته و برتر است و کسی لایق نامیدن این واژه آنهم در دانشگاه و محیط آکادمیک و نه در جو عاطفی و خانوادگی می شود که توانسته باشد در کالبد این نقش، خوش بدرخشد که سرکار خانم فرحتاج بهادری یقیناً فراتر از یک مسئول آزمایشگاه و دستیار درخشیده و در قلب های دانشجویان دیروز،  امروز و فردا جای گرفته و شایسته تر از مادر چه لقبی میتوان به او داد ، بانویی که مدعی نیست و واقعی است.

تاریخ درج :  1402/12/2

تعداد بازدیدها : 198

ارسال نظر